14 Aralık 2019 Cumartesi

YATSIDAN SONRA FAYDASIZ KONUŞMAKTAN KAÇINMAK



قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا زَالَ جَبْرٰئِيلُ يُوصِينِى بِقِيَامِ اللَّيْلِ حَتَّى ظَنَنْتُ اَنَّ خِيَارَ اُمَّتِى لَايَنَامُونَ اِلَّا قَلِيلًا. ( مسند ابى حنيفة)
رسول الله  أفندمز  ( ﷺ )  بيوردولر   ،:  "  جبرائل ( عليه السلام ) كجه نمازى حقنده بانه او قدار طوسيه ده بولندى كى ، أمتميك أك خيرليلرىينى نك جوق آز اةيويانلر اولديغونى آنلادم    ."
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Cebrâil (a.s.) gece namazı hakkında bana o kadar tavsiyede bulundu ki, ümmetimin en hayırlılarının çok az uyuyanlar olduğunu anladım.” 
(Müsned-i Ebû Hanîfe)
Hicrî:   17   Rebiulâhir   1441  Fazilet Takvimi 


YATSIDAN SONRA FAYDASIZ KONUŞMAKTAN KAÇINMAK

 
Peygamber Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) yatsıdan evvel uyumayı, ondan sonra boş ve lüzumsuz konuşmayı kerih görürdü. İmam Kurtubî dedi ki: Yatsıdan sonra faydasız konuşmanın mekruh olduğunda ittifak olunmuştur. Çünkü beş vakit namaz insanın hatalarını örten bir perdedir. Yatsı namazını kıldıktan sonra yatan kimse selâmet üzere uyumuş ve hafaza melekleri onun amel defterini ibâdet ile kapatmış olur.
Eğer yatsıdan sonra (faydasız şeyler) konuşursa, muhakkak amel defteri de boş ve bâtıl şeylerle kapatılır.
Hazret-i Ömer (r.a.) yatsıdan sonra dışarıda faydasız lakırdı yapılmasına müsâade etmez, “Siz evlerinize dönünüz. Umulur ki Allâhü Teâlâ sizi namaz kılmakla veya teheccüde kalkmakla rızıklandırır.” buyururdu.
Fakîh Ebulleys Semerkandî (rahimehullah) der ki: Yatsıdan sonra konuşmak üç şekilde olur:
Birincisi: İlim müzâkere etmek ile olur. Bu, uykudan daha fazîletlidir. Kendisinde hayır ve insanların ıslâhına sebep olan her kelâm buna dâhildir. Zîra Resûlullah Efendimiz (s.a.v.) de yatsıdan sonra Hazret-i Ebûbekr’in (r.a.) evinde Müslümanlar hakkında hayırlı olacak bazı hususlar konuşurlardı.
İkincisi: Geçmiştekilerin hikâyelerini anlatmak ve alaycı şeyler konuşup gülüşmek ki bu mekruhtur.
Üçüncüsü: Bâtıl sözlerden, yalan ve gıybetten kaçınmak sûretiyle birbiriyle görüşüp ülfet ve ünsiyet kurmak için olur.  Bunda bir beis yoktur. Fakat fazîletli olan bundan da kaçınmaktır. Bu şekilde konuştuğu zaman münâsip olan tekrar zikrullah, tesbih ve istiğfâr ile meşgul olmaktır ki kelâmına hayır ile nihâyet vermiş olsun.
Akıllı kimse Allâhü Teâlâ’nın rızâsından uzaklaşmaya sebep olacak boş ve faydasız sözlerden kaçınır, ömrünün kalan kısmında uhrevî âfete sürükleyecek şeyler yaparak vaktini zâyi etmez. 
(Tefsîr-i Rûhu’l-Beyân)
Hicrî:   17   Rebiulâhir   1441  Fazilet Takvimi 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder