30 Temmuz 2019 Salı

KURBANIN MÜSTEHABLARI



قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: طَيِّبُوا أَفْوَاهَكُمْ بِالسِّوَاكِ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآنِ. (هب)
آغزلارنزى مسواقله تمزلينز . زيرى آغزلارنز ، قرآنيك ( اوقنديغى ، كجديكى ) يوللارى در ."
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Ağızlarınızı misvakla temizleyiniz. Zîra ağızlarınız, Kur’ân’ın (okunduğu, geçtiği) yollarıdır.” 
(Beyhakî, Şuabü’l-Îmân)
Hicrî:   27  Zilkade   1440  Fazilet Takvimi   

KURBANIN MÜSTEHABLARI

 
Kurban edilecek hayvanı, kurban günlerinden evvel alıp beslemek.
Kesileceği yere incitmeden ve hürmet ile götürmek.
Kesebiliyorsa kendisi kesmek.
Kesemiyorsa ehil bir kimseyi vekil edip kesilirken hazır bulunmak. Peygamberimiz (s.a.v.) ciğerpâresine buyurdular ki: “Ey Fâtıma, kalk ve kurbanının kesilmesine şâhid ol. Zîra kanından ilk damlası yere düştüğünde, işlediğin her bir günâhın af ve mağfiret olunur. Ve ‘İnne salâtî ve nüsükî ve mahyâye ve memâtî lillâhi Rabbi’l-âlemine lâ şerîke leh.’ duâsını oku.”
Bıçağın büyük ve keskin olması.
Kurbanın iki şah damarı ile yemek ve nefes borusunu kesmek.
Hayvanın canı çıkmadan derisini yüzmemek.
Kurbanı keserken kurbanın âzâ(organ)ları ve parçaları mukâbilinde kendi vücûdunun ve bütün âzâlarının cehennemden âzâd olmasına niyet etmektir.
 
KİŞİ HANGİ KURBANI YİYEMEZ
 
    •    Kişi nezrettiği, adadığı kurbandan yiyemez. Usûlü (anası-babası, dedeleri ve nineleri), fürû’u (çocukları, torunları) ve aile ve akrabalarından nafakası üzerine lazım olanlara yedirmesi câiz olmadığı gibi gayr-i müslimlere ve zenginlere yedirmek de câiz olmaz. Yedirirse o miktarın bedelini, nezredenin fakirlere tasadduk etmesi lazım gelir.
    •    Kişinin hayatta iken yaptığı vasiyeti üzerine, öldükten sonra malının üçte birinden kesilen kurbanı vârisleri yiyemezler, zenginlere de yediremezler. Ancak fakirlere verirler. Vârislerin kendi istekleriyle kesiverdikleri kurban yenir ve yedirilir. Zîra bir kimse kurban kesse ve sevâbını ölüye bağışlasa, kendi kurbanı gibi yer ve başkasına da yedirir. Bir kimse, üzerine vâcib olan kurbanını kesmeye niyet etse ve sevâbını ölüye bağışlasa, bu kurbanı kesmekle kurban borcunu ödemiş olur, sevâbı da ölüye ulaşır.
    •    Sabînin (bülûğ çağına gelmemiş çocuğun) malından kesilen kurbandan sabî yer. Kalan et, sabî için (elbise gibi) kendisiyle faydalanılan bir şey ile değiştirilebilir.
Hicrî:   27  Zilkade   1440  Fazilet Takvimi   



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder