قَالَ
اللهُ تَعَالَى: اِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ
الْخِنْزِيرِ وَمَۤا اُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللهِ... الآية. (سورة البقرة، ١٧٣ )
الله
تعالى شويله بيوردى ( مئآلا ) : " او ( الله ) ، سزلره آنجق أؤلى ( لاشه )
اولانلرى ، ( آقار ) قانى ، خنزير أتنى و الله دان باشقه سى آدينه بوغازلانانى
حرام قلمشدر ."
Allâhü Teâlâ şöyle buyurdu (meâlen): “O (Allah), sizlere ancak ölü (lâşe) olanları, (akar) kanı, hınzır etini ve Allah’tan başkası adına boğazlananı haram kılmıştır…”
(Bakara Sûresi, âyet 173)
Hicrî: 23 Zilkade 1440 Fazilet
Takvimi
KURBAN NİSÂBI VE VÂCİB OLMASININ ŞARTLARI
Kurban nisâbı: Aslî ve zarûrî ihtiyaçlarından başka, fitre vâcib olacak kadar malı-parası olan, hür ve mukîm (yolcu olmayan) erkek ve kadın her Müslümana kurban kesmek vâciptir.
Bu malın -zekât nisâbında olduğu gibi- artabilecek mal olması ve üzerinden bir sene geçmesi şart değildir.
Aslî ve zarûrî ihtiyaçlar şunlardır: Evi, evinin kâfi miktarda eşyası, bineceği (arabası), üç türlü giyeceği -yani iş elbisesi, günlük giydiği elbise, bayram ve benzeri günlere mahsus elbisesi- kendinin ve nafakası kendi üzerine vâcib olanların bir aylık nafakalarıdır. Bundan fazla olarak 80,18 gr. altın veya aynı kıymette başka bir şeye sahip olan kimselere sadaka-i fıtır (fitre) vermek ve kurban günlerinde kurban kesmek vâcib olur.
(Bayramın 1., 2. ve 3. gününde ve Şâfiî mezhebinde 4. günü dâhil) kurban kesmeye mahsus olan günlerin sonunda (akşam vaktine kadar) zengin, (yani nisâba mâlik) olan kimsenin de derhâl kurban kesmesi vâcib olur.
• Hür, mukîm ve nisâba mâlik Müslümanın küçük çocukları için kurban kesmesi müstehaptır. Zâhiru’r-rivâye de böyledir. Fetva, buna göredir.
İmam Hasan bin Ziyâd’ın İmâm-ı Âzam’dan rivayetine göre, kişinin küçük çocuğu ve vefat eden oğlunun çocukları için kurban kesmesi vâciptir. İmam Kudûrî, İmam Hasan’ın bu rivayetini tercih etmiştir.
• İmâm-ı Âzam ve İmam Ebû Yûsuf Hazretlerine göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bâliğ (ergen) olmak şart değildir. Delinin ve henüz bâliğ olmamış çocuğun mallarından babaları yâhut vasîleri kurban keser ve onlara yedirirler. Yediklerinden artanı bunlar için (elbise gibi) kendisi ile faydalanılan bir şey ile değiştirebilirler. Fakat İmam Muhammed’e göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bâliğ (ergen) olmak şarttır.
Bu malın -zekât nisâbında olduğu gibi- artabilecek mal olması ve üzerinden bir sene geçmesi şart değildir.
Aslî ve zarûrî ihtiyaçlar şunlardır: Evi, evinin kâfi miktarda eşyası, bineceği (arabası), üç türlü giyeceği -yani iş elbisesi, günlük giydiği elbise, bayram ve benzeri günlere mahsus elbisesi- kendinin ve nafakası kendi üzerine vâcib olanların bir aylık nafakalarıdır. Bundan fazla olarak 80,18 gr. altın veya aynı kıymette başka bir şeye sahip olan kimselere sadaka-i fıtır (fitre) vermek ve kurban günlerinde kurban kesmek vâcib olur.
(Bayramın 1., 2. ve 3. gününde ve Şâfiî mezhebinde 4. günü dâhil) kurban kesmeye mahsus olan günlerin sonunda (akşam vaktine kadar) zengin, (yani nisâba mâlik) olan kimsenin de derhâl kurban kesmesi vâcib olur.
• Hür, mukîm ve nisâba mâlik Müslümanın küçük çocukları için kurban kesmesi müstehaptır. Zâhiru’r-rivâye de böyledir. Fetva, buna göredir.
İmam Hasan bin Ziyâd’ın İmâm-ı Âzam’dan rivayetine göre, kişinin küçük çocuğu ve vefat eden oğlunun çocukları için kurban kesmesi vâciptir. İmam Kudûrî, İmam Hasan’ın bu rivayetini tercih etmiştir.
• İmâm-ı Âzam ve İmam Ebû Yûsuf Hazretlerine göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bâliğ (ergen) olmak şart değildir. Delinin ve henüz bâliğ olmamış çocuğun mallarından babaları yâhut vasîleri kurban keser ve onlara yedirirler. Yediklerinden artanı bunlar için (elbise gibi) kendisi ile faydalanılan bir şey ile değiştirebilirler. Fakat İmam Muhammed’e göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bâliğ (ergen) olmak şarttır.
Hicrî: 23 Zilkade 1440 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder