11 Kasım 2020 Çarşamba

ZELLETÜ’L-KÂRÎ

 

قَالَ اللهُ تَعَالَى:... وَرَتِّلِ الْقُرْاٰنَ تَرْتِيلًا. (سورة المزمل، ٤)

الله تعالى شويله بيوردى ( مئآلا )  :    "  ( أى حبيبم ) ... قرآنى ده آجيق آجيق . تانه تانه اوقى   . "

Allâhü Teâlâ şöyle buyurdu (meâlen): “)Ey Habibim) ...Kur’ân’ı da açık açık, tane tane oku.” (Müzzemmil Sûresi, âyet 4)

Hicrî:   25    Rebiulevvel     1442    Fazilet Takvim

 

İLMİHÂL: ZELLETÜ’L-KÂRÎ

 

Namaz’da Kur’ân-ı Kerîm okurken yapılan bir hataya, okuyanın sürçmesine “zelletü’l-kârî” denir. Namaz içinde olan bir kırâat (okuma) yanlışlığı ile namaz bozulur mu bozulmaz mı meselesi pek mühimdir. Buna dikkat etmek lazımdır. Bu husustaki başlıca esaslar şunlardır:

Kur’ân-ı Mübîn’in bir kelimesi, bilerek değiştirilir de bununla mana değişirse namaz, ittifakla bozulur. Ancak, sehven (yanılarak) değiştirilmiş olursa bakılır: İmâm-ı Âzam ile İmam Muhammed, sehven yanlış okunan lafız ile Kur’ân-ı Kerîm’deki mananın çok değişip değişmemesini esas almışlardır. Şöyle ki: Okunan lafzın Kur’ân’da benzeri bulunsun bulunmasın eğer mana, fazla değişirse namaz bozulur, değişmezse bozulmaz. İmam Ebû Yûsuf ise okunan lafzın Kur’an’da benzeri mevcut olup olmamasını esas tutmuştur. Mana çok değişse bile, eğer Kur’an’da benzeri varsa namaz bozulmaz. Eğer Kur’ân’da benzeri yoksa mana çok değişmese bile namaz bozulur.

İ’rab (hareke) cihetiyle sehven meydana gelen hata, namazı bozmaz... Kur’ân-ı Kerîm’in lafızlarından şeddeli bir harfi sehven şeddesiz okumak, uzatılacak bir yeri uzatmamak, idğam yapılacak bir yeri ayırmak da namazı bozmaz. İnce okunacak bir harfi kalın okumak veya kalın okunacak bir harfi ince okumak da bunun gibidir. Çünkü insanların çoğu bu hatalara düşmekten kendini muhâfaza edemez.

Yine bir harf yerine sehven başka bir harf okunmuş olsa bakılır: Eğer bu iki harfin arasında kaf ile kef’te olduğu gibi mahrec yakınlığı var ise veya bunlar ‘sin’ ile ‘sad’ gibi bir mahrecden olup aralarında ibdal (değişme) câiz ise bununla namaz bozulmaz. ‘felâ tegher’ yerine ‘felâ tekher’ ve ‘e’s-Samedü’ yerine ‘e’s-Semedü’ okunması gibi.

İki harf arasında mahrec birliği veya yakınlığı olmadığı halde bu harflerin aralarını ayırmak müşkil olsa bunlardan birinin yerine diğerinin telaffuz edilmesi, fıkıh âlimlerinden birçok zâtlara göre namazı bozmaz.

(B. İslâm İlmihâli)

Hicrî:   25    Rebiulevvel     1442    Fazilet Takvim

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder