23 Ekim 2023 Pazartesi

TİMUR HAN’IN DÜSTURLARI -1


 

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : اُكْفُلُوا لِى بِسِتِّ خِصَالٍ وَأَكْفُلُ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ الصَّلَاةُ وَالزَّكَاةُ وَالْأَمَانَةُ وَالْفَرْجُ وَالْبَطْنُ وَاللِّسَانُ. (طس)

رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر :  بانه آلطى شئ ياباجاغنزه سوز وريك ، بن ده سزيك ، جنته كيرمنزه كفل اولايم : نماز قلمق ، زكاة ورمك ، أمانته رعايت أتمك ، ناموصونى محافظه أتمك ، قرننى ( حراملاردان ) محافظه أتمك و لساننى محافظه أتمك . "

Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular:  “Bana altı şeyi yapacağınıza söz verin, ben de sizin, Cennet’e girmenize kefil olayım: Namaz kılmak, zekât vermek, emanete riâyet etmek, namusunu muhafaza etmek, karnını (haramlardan) muhafaza etmek ve lisânını muhafaza etmek.”

(Taberânî, el-Mu’cemü’l-Evsat)

Hicrî:  08  Rebîulâhir    1445  Fazilet Takvim

 

 

TİMUR HAN’IN DÜSTURLARI -1

 

Timur Han, cihangir bir devlet tesis etmesine ve muvaffakiyetine sebep olan husûsları bir düstûr hâlinde bir araya toplamıştır. Bu düsturlar şunlardır:

1- Allâhü Teâlâ’nın dinini, Peygamber Efendimiz Muhammed sallallâhü aleyhi ve sellem’in şerîatını dünyaya yaymayı esas edindim. Her zaman, her yerde İslâmiyet’in hükümlerine riâyet ettim.

2- Düşman ordularını mağlûp ve memleketleri fethetmekte ârif ve âlim kimselerle istişârenin, ihtiyâtlı hareket etmenin, uyanıklık ve atılganlığın bana çok yardımı oldu. Devleti idaremde hilim, insâniyet ve sabırla hareket ettim. Her şeyi gözetimim altında bulundurdum.

3- İntizam ve kanunlara riâyet, benim idaremdeki kuvvetimi o derece sağlamlaştırdı ki vezirler, emîrler, askerler ve halk, bir üst mertebeye sahip olmak arzusunda değildi. Her biri, bulunduğu sınıftan memnundu.

4- Zâbit ve askerlerimi cesaretlendirmek için altın ve mücevher sarfından çekinmedim. Onları soframa oturttum. Böyle kıymetli cengâverlerin yardımı ile yirmi yedi devletin hükümdarı oldum.

5- Her teşebbüsümü tamamlamakta sebatkâr idim. Bir işi yapmaya karar verdiğim zaman artık bütün zihnimi ona verdim ve muvaffak oluncaya kadar onu aslâ bırakmadım.

6- Adalet ve tarafsızlıkla halkımın hayır dualarını aldım, güzel teveccühlerini kazandım. Cömertlik ile insanların kalplerinde güzel bir yer edindim. Hükümlerimdeki esas; adalet ve insaf idi. Hakîmâne bir siyaset ve tam bir adalet ile askerlerimi ve tebaamı korku ile ümit arasında tuttum. Cengâverlerim, savaş meydanlarında beni yanlarında görürlerdi.

7- Mazlumu, zâlimin elinden kurtarırdım. Bir şahsa, mala veya mülke yapılan zararı meydana çıkarmak için kanunun gerektirdiği ne ise tatbik ettim ve suçsuzları aslâ kabahatli çıkarmadım. (Devamı yarın)

Hicrî:   08  Rebîulâhir   1445  Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder