14 Aralık 2021 Salı

AHMED CEVDET PAŞA’DAN HAYAT DERSLERİ


 

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَا كَرِهْتَ أَنْ يَرَاهُ النَّاسُ مِنْكَ فَلَا تَفْعَلْ بِنَفْسِكَ إِذَا خَلَوْتَ. (كنز)

رسول الله  ( ﷺ )  بيوردولر  :  إنسانلريك سنده كورملرنى إستمديكين شئ ، يالنز باشنه قالديغين زمان ده يابما . "

Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular:   İnsanların sende görmelerini istemediğin şeyi, yalnız başına kaldığın zaman da yapma.”

(Kenzü’l-Ummâl)

Hicrî:   10   Cemaziyelevvel   1443    Fazilet Takvim

 

AHMED CEVDET PAŞA’DAN HAYAT DERSLERİ

 

Cevdet Paşa, İkinci Abdülhamid Han’a sunduğu arzların bir kısmı olan Maʻrûzât isimli kitabının sonunda tahsilini, hayat düsturunu ve gerek devlet büyüklerinden gerekse sultanlardan gördüğü iltifatları hiçbir zaman istismar etme-diğini, hırs ve tamaha düşüp de ileri gitmediğini söyler ve;

Erişir menzil-i maksuduna âheste giden

Tîz-reftar olanın pâyine dâmen dolaşır.”

(Tedbirli bir şekilde yavaşça giden, maksadına, gayesine ulaşır. Hızlı yürüyenin; düşünmeden hareket edenin ayağına etek dolaşır.) beytini tekrarlardı.

Cevdet Paşa, hayatta ilerlemek ve yüksek makamlara gelmek hususunda hiçbir zaman acele etmemiştir. Mecelle’nin 99. maddesi olan “Kim ki bir şeyi vaktinden evvel isti‘cal ederse, ondan mahrumiyetle mu‘âkab olur” (Bir şeyin, vaktinden önce, aceleyle, hemen olmasını isteyen kişi, ondan mahrum kalmak ile cezalanır) hükmüne, önce kendisinin riâyet ettiğini bildirmiştir.

Cevdet Paşa, hayatı boyunca riâyet ettiği, hayat düstûrunu şöyle anlatır:

Gördüm ki düşünen ve temkinli hareket edenlerin âkıbetleri hep hayır oluyor. Hemen ateş gibi birdenbire parlayanların gelecekleri ise çabuk sönüyor. Bu sebeple dünyanın alış veriş ve iniş çıkış esaslarına göre hareket ettiğini görüp ibret aldım. Dâima orta yollu, ihtiyatlı ve akıllıca hareket ettim. Nasibime razı oldum ve bana verilen nimetlere şükrederek Allâh’a tevekkül ettim. ‘el-Muhlisûn alâ hatarin azîm’ (İhlaslı müminler de büyük bir tehlikededirler) vadisinde çok dolaşıp, çok büyük zorluklar ve tehlikeler yaşadım, çok zahmetler çektim. Ancak ‘en-Necâtü fi’s-sıdk’ (kurtuluş doğruluktadır) yolundan hiç şaşmadım, doğruluktan ayrılmadım. Allâh’ın bir lütfu olarak da lekelenmedim. Allah da bu kulunu her hâlükârda korudu.

Bu istikamette olanlar her zaman rahat ve huzur bulacaklardır. Dünyada korkulacak olan bir şey varsa o da yalnızca Allâhü Teâlâ’dır… Padişahtan korkmak hikmettir. Anadan babadan korkmak, hikmettir. Büyüklerden vesâireden korkmak, sakınmak, utanmak hikmettir. Bütün bunların başı, Allah korkusudur.

Hicrî:   10   Cemaziyelevvel   1443    Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder