قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ حَجَّ عَنْ أَبَوَيْهِ أَوْ قَضَى عَنْهُمَا مَغْرَمًا بُعِثَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ الْأَبْرَارِ. (قط)
رسول الله ( ﷺ ) بيوردولر : كيم ، آننه – باباسى نيتنه حجه در ويا اونلارين آدينه أؤدنمسى كركن بر بورجى أؤدرسه ، قيامت كونى أبرار ( خير صاحبى إيى إنسانلر ) إيله برابر ديرلتيلر . "
Resûlullah Efendimiz (s.a.v.) buyurdular: “ Kim, anne-babası niyetine hacceder veya onların adına ödenmesi gereken bir borcu öderse, kıyamet günü ebrâr (hayır sahibi iyi insanlar) ile beraber diriltilir.”
(Sünen-i Dârekutnî)
Hicrî: 05 Zilkâde 1442 Fazilet Takvim
HACCIN ŞARTLARI VE KISIMLARI
Haccın farz olmasının şartları: Müslüman olmak. Haccın farz olduğunu bilmek. Bâliğ (ergin) olmak. Akıllı olmak. Hür olmak. Hacca gidip geleceği nakil vasıtası ve yol masrafları için parası olmak. Vakit (hac ayları). Hacca gidip dönünceye kadar bakmakla mükellef olduğu kimselerin geçimlerini temin etmiş olmak.
Haccın farz olması için zekâtta olduğu gibi belli bir nisâb yoktur.
Haccın edâsının farz olmasının şartı: 1- Sıhhatli olmak, 2- Yol emniyeti olmak, 3- Hacca gitmeye (hapislik gibi) bir mâni olmamak, 4- Kadınların yanında kocası veya güvenilir bir mahreminin bulunması, 5- Kadınların iddet bekliyor olmaması.
Hac, hükmü itibariyle üç kısımdır:
Farz Hac: Kendisinde haccın şartları bulunan kimselerin, ömürlerinde bir defa yapmaları icap eden hacdır.
Vacip Hac: Bir kimsenin nezrederek (adayarak) üzerine vacip kıldığı hacdır. Başlandıktan sonra bozulan nafile haccın kazâsı da vaciptir.
Nafile Hac: Farz ve vacip olan hac dışındaki hac, nafiledir. Henüz hac kendisine farz olmayan çocuğun veya kölenin yapacağı hac da nafiledir.
Farz, vacip yahut nafile hac, edâsı itibariyle üç türlüdür:
Hacc-ı İfrâd: Hac mevsiminde umresiz olarak yapılan hacdır.
Hacc-ı Temettû: Aynı senenin hac aylarında umre ve haccı ayrı ayrı ihramlarla (niyetlerle) edâ etmektir. Temettû haccına niyet eden kimse –umresini yapıp ihramdan çıktıktan sonra tekrar hac için ihrama girmeden önce- dilediği zaman bir Mekkeli gibi umre yapabilir. Hacc-ı temettû, hacc-ı ifrâddan daha faziletlidir.
Hacc-ı Kırân: Bir ihrâmla (niyetle) umre ve haccı beraber yapmaktır. Hacc-ı kırân, hacc-ı ifrâd ve hacc-ı temettûdan daha faziletlidir. Hacc-ı kırân ve hacc-ı temettû, âfâkî olanlar
(Mîkât hâricinden Mekke’ye gelenler) içindir.
Hicrî: 05 Zilkâde 1442 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder