Tavuk Yemeden Önce Okunacak Son Yazı
Ucuz olması ve kolay hazırlanması nedeniyle tavuk çok
tüketilen bir besin. Ancak siz okuyucularımızın bize gönderdiği pek çok
soru gösteriyor ki, tavuk eti ile ilgili hem sıhhi, hem de dini noktada
büyük bir endişe var. Ne kadar sağlıklı olduğu, dinen helal olup
olmadığı ise sürekli tartışılıyor.
Tavuk ile ilgili pek çok şey yazılmış ve çizilmiş. Yazılanların bir
çoğu bu işi ticari gaye ile yapanlar tarafından hazırlanmış gibi
görünüyor. Onların iddialarına göre hijyenik ortamda son teknoloji ile
kesim ve paketleme yapılıyor. Son derece sağlıklı tesislerde
hazırlandığı iddia edilen bu tavuklar için helal sertifikaları bile
alınmış. Ancak bizim merak ettiğimiz konu, bu tavukları yemek ne derece
sağlıklı, fıkhen hangi çerçevede değerlendirilebilir üzerinedir. Bu
nedenle konunun uzmanı Fatih Kalender’e bu konuyu sorduk.
Tavukla ilgili pek çok iddia var: Sağlıklı tesislerde
kesilmediğini söyleyenler, dini usullere riayet edilmeden kesildiğini
dile getirenler, tavukların ilaçla yetiştirildiği için kanser riski
oluşturduğunu belirtenler… Peki, işin doğrusu nedir?
Tavuk ile ilgili çok farklı yerlerden hazırlanmış birçok yazı var.
Bunlardan bir kısmı hijyen arayan tüketicilerin sorularına cevap
veriyor, pek azı da dini açıdan ele alıyor. Biz de sizin gibi bu işin
fıkıh yönünü inceleyen ve dikkate alan diğer Müslümanlar için
sorularınızı cevaplamaya çalışalım. Soruyu cevaplamadan önce, meselemizi
üç bölümde incelememiz gerekiyor:
Birincisi günümüzde makineyle kesim
nasıl yapılmaktadır?
İkinci olarak İslam fıkhına göre kesim nasıl
yapılmalı?
Üçüncü ve netice olarak da makine kesiminin İslam fıkhına
uyup uymadığı yerler nerelerdir?
Makine İle Tavuk Kesimi Nasıl Yapılıyor?
Dünyanın birçok ülkesinde pek çok kesimhanede hayvanların makinelerle
kesildiği bir gerçektir. Bunun sebebi de kitle imalatı için ihtiyaç
duyulan hızlandırma ve maliyeti düşürme gerçeğidir. Böyle bir tesis
saatte ortalama 8400 tavuk kesimi yapmaktadır. Bu rakam tesisin büyüklük
ve ufaklılığına göre de değişebilir.
Sistem Nasıl İşliyor?
Kesim tesisine gelen tavuklar, kamyonlardan boşaltılarak “konveyör
sistemi” denilen makineye baş aşağıya gelecek şeklinde bantta bulunan
tutamaklara ayaklarından takılırlar. Tavuklar ayakları bağlı ve baş
aşağı bir vaziyette uzun bir hatta ilerleyerek kesim yerine taşınırlar.
Kesim makinesine bir metre kala tavuklar “elektro şok havuzu” denilen
elektrikli soğuk su havuzlarına sokulurlar. Bunun sebebi hayvanın kesim
esnasında daha az acı çekmesi olarak açıklansa da, bu konuyu araştırmış
yazarların makalelerini okuduğumuzda, asıl sebebin bu olmadığını
anlamaktayız.
Tavuklar Neden Elektro Şok Havuzuna Sokuluyor?
Bıçak, tavuğun boğazına değdiği anda çok güçlü bir şekilde
kanatlarını çırpmaya başlar. Bu da tehlikelere davetiye çıkarabilir.
Örneğin, kanadı yerinden çıkabilir, kanadı kırılabilir ve tavuk hızlı
dönüşler yaparak ayaklarını kırabilir. Kanadı veya ayağı kırılan tavuk
tüy yolma makinesine girdiğinde oradaki çok yüksek devirle dönen
kamçılarla tüyleri yolunurken kanat veya ayakları paramparça olabilir. O
kanatlar ve ayaklar kullanılmaz hale geldiğinden tavuğun zayiat oranı
artar. Şayet kanat veya ayak kırılmamış da, yerinden çıkmışsa iç kanama
olur. Bu da tavuk üzerinde morluklar ve kızarıklıklar olmasına sebebiyet
verir ki, malın kalitesi düşer. Elektrikle şoka maruz kalan tavuk,
kesim esnasında fazla çırpınmadığından kanı fazla boşalmaz ve kanın bir
kısmı içeride kalarak tavuğun daha ağır olmasına yol açar. Çünkü bir
tavukta normalde 200 gr kan olur. Bir tavukta 200 gr kan olunca günde
300 bin tavuk kesilse 60 ton eder. Bu büyük bir rakam. Kanı akmamış
tavuğun kanları kılcal damarlarında kalır ve bu tavuğun rengi morumsu
olur.
Tavukların Kesilmesi ve Tüylerinin Yolunması Nasıl Gerçekleşiyor?
Şoktan sonra tavuklar kesilecek yere ulaştırılır. Sonra döner veya
düz bıçakla boğazları kesilir. Bu evreyi takip eden süreçte boğazları
kesilen tavuklar, sulu yolma sisteminde haşlama kazanları dedikleri
sıcak sulara sokulurlar. Ve orada bir müddet bekledikten sonra tüy yolma
makinelerine girerek tüyleri yolunur. Oradan da temizleme, parçalama ve
paketleme evrelerine doğru hareket ederler. Tavuk ve benzeri
hayvanların tüylerini daha kolay yolmak için kullanılan tekniklerden
biri de ıslatma usulüdür. Buna “sulu yolum”, ıslatmadan olana da “kuru
yolum” denmektedir. Sulu yolumun, kuru yolum yerine tercih edilmesi,
sıcak suda tüyleri yumuşayan tavukların yolumunun daha kolay ve hızlı
olmasıdır.
İslam Fıkhına Göre Kesim Nasıl Olmalıdır?
Makineyle kesimin usule uygun olup olmadığını anlayabilmemiz için
öncelikle İslam fıkhına göre hayvan kesiminin şartlarının neler olduğunu
bilmemiz gerekiyor. Meşru olan kesim, boğazlama yoluyla olandır.
Kesilecek Olan Hayvan Kesim Sırasında Canlı Olmalıdır.
Hayvanın kendiliğinden ölmüş olması halinde eti haram olacağından,
kesim esnasında hayvanın canlı olması şarttır. Kesilen hayvanın canı
sırf kesimle çıkmalıdır. Hayvanın ölümü bu kesim işlemi ile
gerçekleşmelidir. Bu şart haddi zatında yukarıdaki şartın
tamamlayıcısıdır. “Helal yapıcıyla haram yapıcının bir yerde toplanması
durumunda haram yapıcı, helal yapıcı üzerine tercih olunur.” kaidesi
genel olarak mezheplerin kabul ettiği bir kaide olduğundan bu şart
hakkında mezhepler açısından pek farklılık bulunmamaktadır.
Besmele Şartı Ve Bunun Zamanı: Hayvanın kesilmesi
esnasında besmelenin gerekli olup olmaması makineli kesimde çok büyük
bir önem arz ettiğinden bu konuya biraz değineceğiz. Hayvan kesilirken
Allah’ın adının anılmasının şart olup olmaması veya hangi ölçüde şart
olduğu âlimler arasında müzakere edilmiştir. Konuyla ilgili birkaç
ayet-i kerime var. Onlardan biri de En’am Sûresi’nde yer alan “Üzerine O’nun adı anılarak kesilenlerden yiyin”
mealindeki ayet-i kerimedir (6/118). Bu ve benzeri ayeti kerimelerden
kast edilenin, Allah’tan başkası adına kesilen hayvanların yenmesini
yasaklama mı, hayvanın Allah adına kesilmesi ilkesi mi, yoksa hayvan
kesilirken Allah adının telaffuz edilmesi mi olduğu müzakere edilmiştir.
Ancak, alimlere göre hayvanın kesimi esnasında, unutulmadığı durumda
besmele çekmek şarttır. Besmeleyi söylemeye takati olduğu halde kasten
terk edilmesi halinde ise o hayvanın eti yenmez. Kesen kimsenin Müslüman
veya Ehl-i Kitap olması bu sonuçları cumhura göre değiştirmez.
Makine İle Tavuk Kesimin Sakıncaları Nelerdir?
Şimdi, bu bilgiler ışığında günümüz tavukçuluğundaki entegre (bütünleşmiş) sisteminde makineyle kesim olayını ele alalım.
Tavuğu Ayaklarından Asmak: Kesim tesisine gelen
tavuklar kamyonlardan boşaltılarak konveyör sistemi ile baş aşağıya
gelecek şeklinde bantta bulunan tutamaklara ayaklarından takılırlar.
Tavuklar baş aşağı uzun bir hatta ilerleyerek kesim yerine taşınırlar.
Hayvana eziyet vermemek kaydıyla bunda dinen herhangi bir mahsur yoktur.
Elektro Şok Olayı: Kesim makinesine bir metre kala
elektrik verilmiş soğuk su havuzlarına sokulurlar. Bu merhale, dinen
önem arz eden bir merhaledir. Kendilerine şok için elektrik verilen
tavukların bu merhalede ölme ihtimalleri vardır. Zira bu esnada elektro
şok havuzunun su seviyesi pilicin boynunu tamamen içine alır. Yani
yaklaşık 15-20 saniye hayvan hem elektrik şokuna maruz kalır, hem de
havayla irtibatı kesilir, yani nefessiz kalır. Bu safhada tavukların
hepsi ölmese bile içlerinde bünyesi zayıf olduğu için ölenler olabilir.
Makine kesiminde ölen bu tavuklar bilinemeyeceğinden diğerleriyle
karışma ihtimali yüksektir. Bu safhada titizlik gösterilerek voltajın
seviyesi ayarlansa ve piliçlerin kafaları su içinde kaybolmasa, belki bu
problem aşılabilir. Burada şunu da belirtmeliyiz ki, makine ile değil
de elle kesim yapan kesimhanelerde de elektro şok havuzu
kullanılmaktadır. Bunu da sizin dikkatinize sunuyoruz.
Kesim Yapan Kişideki Şartlar: Elektro şoktan çıkan
piliçler kesim şeridine gelerek kafaları kesilir. Bu safhada da dini
açıdan birçok problem gözükmektedir. Çünkü bir kesimin İslam’a göre caiz
olabilmesi için kesen kişide şu şartların yer alması gerekir: Akıl ve
temyiz gücüne sahip olması, Müslüman veya Ehl-i kitap olması, hayvanı
Allah adına kesmesi… Yani genel olarak kesim işini yapan kimsenin Allah
adına kesmeyi kavrayacak ölçüde temyiz gücüne sahip olması gerekir.
Hâlbuki burada kesme işlemini yapan makinedir, insan değil.
Yanlış Yerden Kesim: Başı sabit bir şekilde durmayan
sürekli hareket halinde olan bir canlının kafasının, istenildiği yerden
kesilebilmesi de burada bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Zira
makinenin dönen bir el değirmeni veya öğütücü bir makine gibi bir eksen
etrafında dönüp duran bir bıçağı var ve bu bıçak çok hızlı olduğu gibi
çok da keskindir. Baş aşağı olan tavuğun boynunu anında keser. Bıçak
önünden geçen hayvanın, her ne kadar şok havuzundan çıkmış olsa bile,
herhangi bir nedenden dolayı hareket etmesi mümkündür. Bu durumda
hayvanın boğazı fıkhen istenilen yerden kesilebileceği gibi, kafası
fıkhen istenilmeyen yerden de kesilebilir. Bu kesim işleminin yeri tam
olarak bilinmedikçe şüphe olacaktır. Veya kesilen hayvanların bir
kısmında bu şüphe olacaktır. Ve o hayvanların diğer kesilen hayvanlarla
karışması durumunda, yine helallilik ve haramlılık söz konusu olacaktır.
Burada tekrar mecelle kaidesini tekrar hatırlayalım. Neticede kesim her
ne kadar haram olmasa da İslam fıkhında mekruh olur.
Tüy Yolma Sistemindeki Sakıncalar: Entegre
sisteminde problem olarak karşımıza çıkan diğer bir husus tüy yolma
sistemidir. Başı kesilmiş olan tavuğun, tüylerinin rahat ve çabuk
yolunması için kullanılan tekniklerden biri de malum olduğu üzere
ıslatma usulüdür. Buna sulu yolum, ıslatmadan yapılana da kuru yolum
denilmektedir. Her iki yolma usulünde de kesilen tavuğun üzerinde dışkı
ve kan bulaşığı vardır. Bunların temiz suyla yıkanması ve temizlenmesi
gerekmektedir. Sulu yolma sisteminde kesilen tavuk, bağırsak ve
midesindeki pisliklerle beraber sıcak suya daldırılıp burada
bekletilmektedir. Bu durumunda, ette gözenekler, delikler oluşur. Bu
gözenekler, pis olan suyun hayvanın içine girip etine karışması,
bağırsak ve midesinde bulunan pisliklerin de yine ete karışmasına sebep
olur. Bu durumda et, yenilemez bir hale gelir.
Sonuç
Sonuç olarak makine kesiminde dini açıdan birçok ciddi problem
vardır. Bu problemlerin bir kısmı her ne kadar bir takım tedbirlerle
önlenilebilse de, büyük bir bölümünün önlenmesi için çok titiz
çalışmalar gerekir. Makine kesiminin güncel bir hadise olduğu ortadadır.
Bundan dolayı İslam Hukuku’nun klasik kaynaklarına müracaat edildiğinde
bu konuyla alakalı açık ibareler bulunamadığı da ehlince malumdur. Bu
nedenle hüküm, Kuran’dan, sünnetten ve İslam fıkhı hakkındaki eski
çalışmalardan elde edilen ana hat ve kaidelerden çıkartılabilecektir.
Makine ile kesimin günümüz şartlarında bir ihtiyaç olduğu düşünülür ise
bunun ehil kişiler tarafından klasik kaynaklardan çıkartılan kaidelere
göre yapılması gerekir.
Biz bu yazıda sistemin doğru olmayan yerlerini anlattık. Hazır kesim
tavuk alırken bir kez daha düşünülmesi gerektiğini gerekçeleri ile
birlikte sunmaya çalıştık. Umarız ki bu yazımız, sağlıklı beslenmek
isteyen, helal-haram konusunda hassasiyet gösteren insanlara bir fayda
sağlayacaktır.
- Kaide
Ahmet
Cevdet Paşa, Mecelle Kaideleri, Kaide 18:Muhallil (helal kılan sebep)
ile muharrim (haram kılan sebep) ictimâ edince muharrim galebe eder. Bir
şey bir itibar ile halâl, diğer bir itibar ile haram görülse, şer’i
şerifin muharremata (harama) itinası daha ziyade olduğu cihetle
ihtiyaten, haram ciheti tercih edilerek o şeyden kaçınmak icap eder.
- Sulu Yolum İle Alakalı Fetvalar
Sual:
- Kesilen tavuk karnı yarılmadan tüyünü (kolay) yolmak için kaynar suya atılsa bu tavuk necis olur mu?
- Necis olduğu için yenmez. (Fetâvâ-i İbn-i Nüceym)
- Bir Müslüman tarafından besmele ile boğazlanan, fakat kolay yolmak için bağırsakları çıkarılmadan kaynar suya atılan tavuk asla temiz ve helal olmaz. Tüyleri kolay yolmak için tavuğu sıcak suya atmadan önce içini temizlemek ve tavuk üzerinde kan ve sâir pislik var ise onu temizlemek lazımdır. (Nimetü’l-İslam s.272) (2011 Fazilet Takvimi)
- “Bir tavuk boğazlanıp, içi ve kursağı çıkarılmadan, kaynar suda haşlasalar, yolsalar, yemesi helal olmaz, haramdır. Kesip içi ve kursağı çıkarılıp, içi yıkandıktan sonra haşlanırsa, tüylerine necaset bulaşmamış ise, yemesi helal olur.” Şeyhülislam Ebussuud Efendi’den. (23 Ağustos 2003 tarihli Fazilet Takvimi)
- Kesİm Esnasında Besmele İçİn Dört Şart Vardır:
- Hayvanı kesen kimsenin bizatihi kendisinin besmeleyi çekmesi gerekir. Besmeleyi hayvanı kesenin dışındaki biri çekse de kesen kimse unutucu olmadığı halde besmeleyi terk etse o kesilen hayvan helal olmaz.
- Besmele, kesim için çekilmeli. Kesimden başka bir işe başlamak için besmele çekerek veya Allah’a hamdetmek için “Elhamdulillah” diyerek hayvanı kesen kişinin kestiği yenmez. Zira bizatihi kesim için besmele veya hamdele çekilmemiştir.
- Allahü Tealâ’nın ismi dua maksadı gibi başka bir şey kast edilmeden söylenmelidir.
- Besmeleyi keseceği hayvan için tayin etmeli. Yani besmele çektiği hayvanı bırakıp da başka bir hayvanı kesmemelidir.
- Kesim İçİn Besmelenİn Vaktİ Ne Zaman Olmalıdır?
Hanefi ve
Maliki fukahasına göre, kesim için besmelenin vakti kesim anıdır.
Besmeleyi çekip aradan belli bir müddet geçtikten sonra hayvan
boğazlanırsa bu caiz olmaz. Ancak kendisinden kaçınılması mümkün
olmayacak bir şekilde gecikme zarar vermez. Hanefi kitaplarından İbn-i
Abidin haşiyesinde şöyle bir ibare vardır: Eğer bir kimse, iki koyunu
yatırsa, Allah’ın adını andıktan sonra aynı anda kesim işlemini yapsa,
bu iki koyun da helâl olur. Ancak arka arkaya keserse, ilk kesilen koyun
helâl olur. Diğeri helâl olmaz. Kesimin tekrar etmesi, tesmiyenin
tekrarını gerektiren bir sebep oluşturur.
insan ve hayat dergisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder