قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا أَبَا هُرَيْرَةَ تَعَلَّمُوا
الْفَرَائِضَ وَعَلِّمُوهَا فَإِنَّهُ نِصْفُ الْعِلْمِ وَهُوَ يُنْسَى وَهُوَ
أَوَّلُ شَيْءٍ يُنْزَعُ مِنْ أُمَّتِي.
(هـ)
رسول الله أفندمز محمد مصطفى ( صلى الله عليه وسلم ) بيوردولر ."
أى أبو هريره ، ( علمى ) فرائضى اؤكرنين و اونى ( إنسانلره ) أؤكرتنز .
جونكى او علميك ياريسى در . بو علم ( أهميت ورلمديكى إيجن ) اونوطوله جقدر . اؤمتم
دن إلك جقارلب قالديريله جق علم بودور ."
Resûlullah Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) buyurdular: “Ey Ebû Hüreyre, (ilm-i) ferâizi öğreniniz ve onu (insanlara) öğretiniz. Çünkü o, ilmin yarısıdır. Bu ilim (ehemmiyet verilmediği için) unutulacaktır. Ümmetimden ilk çıkarılıp kaldırılacak ilim budur.”
(Sünen-i İbn-i Mâce)
Hicrî: 06 Cemaziyelevvel 1439 Fazilet
Takvimi
Ashâb-ı Bedir:…. EVS BİN SÂBİT
Evs bin Sâbit (radıyallâhü anh) Hazretleri Ensâr’dan ve Hazrec kabilesinin Meğâle oğullarındandır. Peygamber Efendimizin (sallallâhü aleyhi ve sellem) şâiri meşhûr Hassân bin Sâbit’in (radıyallâhü anh) kardeşidir.
İkinci Akabe Bey’atinde ve Bedir Gazâsı’nda hazır bulunmuş ve Uhud Gazâsı’nda şehîd olmuştur. (Esmâ-i Ashâb-ı Bedir)
Nisâ Sûresi’nin “Erkeklerin, ana baba ve en yakın akrabanın bıraktığından nasipleri, kadınların da ana baba ve en yakın akrabanın bıraktığından nasipleri vardır. Azından da çoğundan da farz kılınmış birer pay vardır.” meâlindeki 7. âyet-i celîlesi Evs bin Sâbit (radıyallâhü anh) ve hanımı hakkında nâzil olmuştur.
Şöyle ki: Câhiliyye devrinde Araplar “Mızraklarıyla çarpışmayan ve yurdunu müdâfaa etmeyen vâris olamaz” derler ve binâenaleyh kadınları ve gerek erkek, gerek kız çocukları vâris tanımazlarmış. Ensar’dan Evs bin Sâbit (radıyallâhü anh) Uhud Gazâsı’nda şehid olunca geride zevcesi Ümmü Kahle ile üç kızı kalmıştı. Vasîleri olan amcazâdelerinden iki adam gelip bütün mîrâsı almışlar, zevcesine ve kızlarına hiçbir şey vermemişler. Ümmü Kahle (r.anhâ), bu hâli Resûlullah Efendimize (sallallâhü aleyhi ve sellem) şikâyet etmiş, Peygamberimiz de: “Haydi evine git bakayım, Allah ne hükmedecek” buyurmuştu.
İşte bunun üzerine bu âyet-i kerîme nâzil oldu ve Resûlullah Efendimiz (s.a.v.) vasîlere haber gönderip: “Evs’in malından hiçbir şeye dokunmayınız” buyurdu. Sonra Nisâ Sûresi’nin 11. âyeti nâzil oldu ve malı ona göre taksîm ettiler.
İkinci Akabe Bey’atinde ve Bedir Gazâsı’nda hazır bulunmuş ve Uhud Gazâsı’nda şehîd olmuştur. (Esmâ-i Ashâb-ı Bedir)
İSLÂM’DA İLK MÎRAS TAKSÎMİ
Nisâ Sûresi’nin “Erkeklerin, ana baba ve en yakın akrabanın bıraktığından nasipleri, kadınların da ana baba ve en yakın akrabanın bıraktığından nasipleri vardır. Azından da çoğundan da farz kılınmış birer pay vardır.” meâlindeki 7. âyet-i celîlesi Evs bin Sâbit (radıyallâhü anh) ve hanımı hakkında nâzil olmuştur.
Şöyle ki: Câhiliyye devrinde Araplar “Mızraklarıyla çarpışmayan ve yurdunu müdâfaa etmeyen vâris olamaz” derler ve binâenaleyh kadınları ve gerek erkek, gerek kız çocukları vâris tanımazlarmış. Ensar’dan Evs bin Sâbit (radıyallâhü anh) Uhud Gazâsı’nda şehid olunca geride zevcesi Ümmü Kahle ile üç kızı kalmıştı. Vasîleri olan amcazâdelerinden iki adam gelip bütün mîrâsı almışlar, zevcesine ve kızlarına hiçbir şey vermemişler. Ümmü Kahle (r.anhâ), bu hâli Resûlullah Efendimize (sallallâhü aleyhi ve sellem) şikâyet etmiş, Peygamberimiz de: “Haydi evine git bakayım, Allah ne hükmedecek” buyurmuştu.
İşte bunun üzerine bu âyet-i kerîme nâzil oldu ve Resûlullah Efendimiz (s.a.v.) vasîlere haber gönderip: “Evs’in malından hiçbir şeye dokunmayınız” buyurdu. Sonra Nisâ Sûresi’nin 11. âyeti nâzil oldu ve malı ona göre taksîm ettiler.
(Elmalılı, Hak Dîni Kur’an Dili Tefsiri, Fazilet Neşriyat)
BEYT:
Gam değildir gide dünya kala din
Gam odur ki, kala dünya gide din. (Lâedrî)
Gam odur ki, kala dünya gide din. (Lâedrî)
Hicrî: 06 Cemaziyelevvel 1439 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder