عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ : نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْغِيْبَةِ وَعَنِ الْاِسْتِمَاعِ إِلَى الْغِيْبَةِ. (مجمع)
ابن عمر رضى الله عنهمادان روايت اولندى ، او بيوردوكى : رسول الله أفنديمز ( صلى الله عليه و سلم ) ، غيبت أتمي و غيبتى دينلمي ياساقلادى . "
İbn-i Ömer radıyallâhü anhümâ’dan rivâyet olundu, o buyurdu ki: Resûlullah Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem), gıybet etmeyi ve gıybeti dinlemeyi yasakladı.”
(Mecmau’z-Zevâid)
Hicrî: 28 Cemaziyelevvel 1444 Fazilet Takvim
GIYBET NEDİR?
Müslüman kardeşini, zarûret olmadan, işittiğinde hoşlanmayacağı şeyle anmak gıybettir ve büyük günahtır. Bir kimsenin; bedeninde, nesebinde, soyunda, ahlâkında, işinde, sözünde, dininde, dünyasına âit husûslarda noksanını hattâ elbisesindeki kusurunu arkasından söylemek gıybettir.
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Gıybetten sakınınız. Muhakkak gıybet, zinadan daha şiddetlidir. Zira bir adam zina eder, sonra da Allâhü Teâlâ’ya tevbe eder. Gıybet edenin günahı ise gıybet ettiği kişi bağışlamadıkça bağışlanmaz.”
Peygamber Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem:
“Gıybetin ne olduğunu bilir misiniz?” buyurunca Sahâbe-i Kirâm Hazretleri, “Allah ve Resûlü daha iyi bilir.” dediler. Peygamber Efendimiz (s.a.v.): “Din kardeşiniz hakkında onun hoşlanmayacağı şeyler söylemenizdir.” buyurdular. “Söylenilenler, o kişide mevcut ise?” diye sorulduğunda, “Onlar, din kardeşinizde mevcutsa gıybet etmiş olursunuz. Şâyet mevcut değilse iftira etmiş olursunuz.” buyurdular.
İmâm Mücâhid (rah.) buyurdu ki: “İki haslet vardır ki onlardan sakınan kimsenin orucu sâlim olur; gıybet ve yalan.”
Hasan-ı Basrî (rah.) şöyle buyurdu:
“Bir kimseyi hoşuna gitmeyecek şeyle anmak üç türlü olur; gıybet, bühtân, ifk. Bunların üçü de Kur’ân-ı Kerîm’de nehyolunmuştur.
Gıybet, bir kimsenin noksanlıklarını söylemendir.
Bühtân, onda olmayanı söylemendir.
İfk ise sana, onun hakkında gelen her şeyi -aslını araştırmadan- başkalarına söylemendir. Bunların üçü de büyük günahtır. Zira bunlar dünyadan bereketin kaldırılmasına ve âlemin nizâmının bozulmasına sebeptir.”
Hicrî: 28 Cemaziyelevvel 1444 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder