قَالَ اللهُ تَعَالَى : ... فَاَقِيمُوا الصَّلٰوةَ اِنَّ الصَّلٰوةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا. (سورة النساء، ١٠۳)
الله تعالى شويله بيوردى ( مئالا ) : نمازى ده دوسط دوغرى ( ركونلرينه تام رعايت أدرك ) قلين . جونكى نماز ، مؤمنلر أؤزرينه معين وقتلرله فرض اولدى "
Allâhü Teâlâ şöyle buyurdu (meâlen): …Namazı da dosdoğru (rükûnlarına tam riâyet ederek) kılın. Çünkü namaz, müminler üzerine muayyen vakitlerle farz oldu.”
(Nisâ Sûresi, âyet 103)
Hicrî: 24 Cemâziyelâhir 1445 Fazilet Takvim
BEŞ VAKİT NAMAZIN BAZI HİKMETLERİ
Namazın her gün beş vakitte farz kılınmasının birçok hikmeti vardır. İnsan, sabahleyin âdetâ yeni bir hayat bulmuş, zulmetten kurtulup nura kavuşmuş, yeni bir faaliyete başlamak üzere harekete geçmiş olur. Bu hayatı, insana veren, insanı bu faaliyete muvaffak kılan ise ancak Allâhü Teâlâ Hazretleridir. Binâenaleyh insan, bu hayat nimetine şükretmek, bu faaliyete -hayırlı bir şekilde başlamak üzere- sabah namazını kılmakla mükellef kılınmıştır.
İnsan, sabahtan akşama kadar hayat nimetinden istifade eder. Bu müddet içinde devamlı ve maddî bir faaliyet gösterip durur. Bu, bir muvaffakiyet eseridir. İşte bu muvaffakiyete şükretmek ve bu faaliyetin, ruhları gaflet ve kasvet içinde bırakmasına mâni olmak için de öğle ve ikindi namazları farz kılınmıştır.
Akşamın yaklaşmasıyla nihayet bulan bir günlük faaliyetin, ruha neşe veren bir ibadetle sona ermesi, bir saadet alameti, bir şükran nişanesi, bir kulluk vazifesi olacağından bunun için de akşam namazı kılınmaktadır.
İnsan, daha sonra da uykuya dalacaktır. Bir nevi ölüm numûnesi olan ve bir bakımdan da bir huzur ve istirahat devresi sayılan bu uykuya varmadan evvel, bir günlük hayata kudsî bir ibadetle nihayet vermek; o âleme, gaflet hâli bulunmadan mânevî bir hâl içerisinde intikal etmek, Mevlamızın rahmetine ilticada bulunmak, bir hüsn-i hâtime nişanesi olacağından bunun için de yatsı namazı kılınmaktadır.
Hâsılı; gerek insanın ve gerek etrafındaki bütün varlıkların hayatında; doğmak, büyümek, duraklamak, ihtiyar olmak sonra da ölüp gitmek gibi muhtelif safhalar tecelli etmektedir. Bu safhalara mukabil olmak ve insanın maddî varlığıyla çalıştığı gibi manevî varlığıyla da çalışması arasında güzel bir ölçü tesis edebilmek için beş vakitte kılınan namazlardan daha yüksek, daha faydalı bir çare bulunamaz. Bizleri bu mukaddes ibadetle mükellef olmak şerefine nâil etmiş olan Rabbimize ne kadar şükretsek yine azdır.
Hicrî: 24 Cemâziyelâhir 1445 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder