21 Ekim 2022 Cuma

ZEKÂTA TÂBİ OLMAYAN MALLAR

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلَانِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اَللّٰهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الْآخَرُ اَللّٰهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا. (ق)

رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر :  قللارين صباحلاديغى هجبر كون يوقدركى . محقق إيكى ملك إنر . بريسى ’ يا رابى ! مالنى ( الله إيجن ) حارجايانه ، مالنيك يرينه ينسنى ور ! ديه دعا أدر . أؤبورى ده يا رابى ! مالنى ( الله إيجن حارجامايب ) طوطان ( ن مالنى ) تلف أت !‘ ديه بددعا أدر . "

Resûlullah Efendimiz (s.a.v.) buyurdular:   Kulların sabahladığı hiçbir gün yoktur ki, muhakkak iki melek iner. Birisi ‘Yâ Rabbi! (Allah için) harcayana, malının yerine yenisini ver!’ diye dua eder. Öbürü de ‘Yâ Rabbi! Malını (Allah için harcamayıp) tutanı(n malını) telef et!’ diye beddua eder.”

(Müttefekun Aleyh)

Hicrî:  25   Rabiulevvel    1444 Fazilet Takvim

 

ZEKÂTA TÂBİ OLMAYAN MALLAR

 

Sekiz kısım mal, zekâta tâbi değildir:

1.             Bir insanın kendisinin ve nafakalarıyla mükellef olduğu kimselerin ihtiyaçlarına mukabil olup aslî ihtiyaçlarından sayılan mallar.

2.             Ticaret için olmayan fazla ev eşyası, kitaplar, sanat aletleri, fazla elbise, fazla yiyecek, içecek, altın ve gümüşten olmayan; yakut, zümrüt, inci, elmas gibi ziynet eşyaları.

3.             Bir kimsenin elinden çıkıp bir daha eline girmesi umulmayan mallar. Bunlara “mâl-ı zimâr” denir. Bilâhare elde edilecek olurlarsa elde edildiği tarihten itibaren nisâb miktarı mevcut olunca zekâta tâbi olurlar.

4.             Borçlu olup da borcu çıktıktan sonra kalan malı, nisâb miktarını bulmuyorsa o kimseye zekât vermek düşmez. Yani bir borca karşılık olacak bir mal, zekâta tâbi olmaz. Ancak borcun, zekât nisâbından düşülebilmesi için üzerine zekât vacip olmadan önce borca girilmiş olması lâzımdır. Yoksa bir kimsenin mesela nisâb miktarına ulaşan bir senelik paranın zekâtını vermek vacip olduktan sonra herhangi bir borca girmesi, zekâtı zimmetinden düşürmez. Bir nezir (adak) veya keffâret veya haccetmek için ayırdığı mallar, nisâb miktarını buluyorsa bundan zekât lâzımdır.

5.             Bir borca kefil olan kimsenin malından o borca muâdil olan miktar.

6.             Ticaret için değil, yalnız kira bedellerini almak üzere elde bulunan haneler, dükkânlar vesair akarlar ile kaplar, sanat aletleri, makineler ve nakil vasıtalarından zekât lâzım gelmez. Ancak bunların kiralarından toplanan paralar, nisâb miktarı olup mukabillerinde borç bulunmadığı ve üzerlerinden bir sene geçtiği veya zekâtı verilecek sair nakit ve mallara ilave edildiği takdirde zekâta tâbi olurlar.

7.             Ticaret için olmayan atlar, merkepler, katırlar, av köpekleri.

8.             Ticareti yapılmayan yük ve çift hayvanları, kesilip etleri yenilmek için veya damızlık için ahırlarda veya kırlarda beslenilen hayvanlar ve en az altı ay ahırlarda alef (yem) ile beslenilen hayvanlar.

Hicrî:      25 Rabiulevvel   1444 Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder