6 Nisan 2022 Çarşamba

ZEKÂT HAKKINDA BAZI BİLGİLER


 

قَالَ اللهُ تَعَالَى : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ اَلَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكٰوةِ فَاعِلُونَ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ. (سورة المؤمنون، ١-٥)

الله تعالى شويله بيوردى ( مئآلا ) :  محققكى مؤمنلر ، قورطولوشه أرمشلردر . كى اونلار ، نمازلارنده خوشولودورلر . بيحوده ، بوش ، فايداسز سوز و إشدن صاقنرلر . واونلار ( ماللارنين ) زكوتى ( نى ) وريرلر . واونلار كى نامصلارنى محافظه أدرلر . "

Allâhü Teâlâ şöyle buyurdu (meâlen): “Muhakkak ki müminler, kurtuluşa ermişlerdir. Ki onlar, namazlarında huşûludurlar. Beyhûde, boş, faydasız söz ve işten sakınırlar. Ve onlar (mallarının) zekâtı(nı) verirler. Ve onlar ki namuslarını muhafaza ederler.”

(Mü’minûn Sûresi, âyet 1-5)

Hicrî:    05Ramazan   1443 Fazilet Takvim

 

ZEKÂT HAKKINDA BAZI BİLGİLER

 

Zekâta tâbi malların zekâtları, malın kendisinden verilebileceği gibi kıymetlerinden de verilebilir. Buna, malın sahibi karar verebilir. Mesela ticaret mallarının veya hayvanların yahut altın ile gümüşün zekâtları, kendisinden verilebileceği gibi bunların kıymetlerini vermek de câizdir.

Bir kimse kendi zekâtını kendi zevcesine, kendisinin usûl ve furûu (babası, anası, dedeleri, evladı ve torunları)ndan herhangi birine veremez. İmâm-ı Âzam’a (rah.) göre, bir kadın da zekâtını fakir olan kocasına veremez.

Aslî ihtiyaçlarından başka, nisâb miktarı bir mala sahip olan bir kimseye de zekât verilemez. O mal gerek nâmî (çoğalma vasfına sahip) olsun ve gerek olmasın.

Bir kimse zekâtını, zengin bir erkeğin henüz bâliğ olmamış çocuğuna veremez. Fakat o zengin erkeğin bâliğ olan fakir evladına veya fakir babasına veya fakir zevcesine verebilir.

Zekât, gayr-ı Müslimlere verilemez. Zira zekât, fakir olan Müslümanların hakkıdır. Bu yardımlaşma usûlü, yalnız Müslümanlar arasında cârîdir.

 

ALTIN İLE GÜMÜŞÜN ZEKÂTLARI

 

Altın ve gümüş; nafaka, hacca gitmek veya ev satın almak gibi bir ihtiyaç için ayrılmış olsa da nisâb miktarına ulaşmış ve üzerlerinden bir sene geçmiş ise zekâta tâbi olurlar.

Altın veya gümüşten yapılmış ziynet eşyaları, zekâta tâbidir. Bizzât o altın ve gümüşün veya sahibinin zekâta tâbi başka malı ile beraber nisâb miktarına ulaşınca zekâta tâbi olurlar. Bunların zekâtları kendi cinslerinden olmayan bir mal ile (mesela nakit para ile) ödeneceği takdirde vezinlerine (ölçü ve ağırlıklarına) değil, kıymetlerine itibar olunur. Bunda ittifak vardır. Fakat kendi cinslerinden ödeneceği takdirde İmâm-ı Âzam ile İmâm Ebû Yûsuf Hazretlerine göre, vezinleri muteber olur. İmâm Züfer’e göre kıymetlerine, İmâm Muhammed’e göre de bunlardan hangisi fakirlere daha faydalı ise ona itibar olunur.

Altın ile gümüşün ve ticaret mallarının, nisâb itibarı ile bir cinsten bulunmaları lâzım değildir. Mesela bir miktar altın ile gümüşün veya bir miktar gümüş ile ticaret malının toplamı bir nisâb miktarına, yani 80.18 gr altın veya kıymetine muâdil olunca zekâta tâbi olurlar. Velev ki, her biri başlıca bir nisâb miktarında bulunmasın.

Hicrî:    05 Ramazan   1443 Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder