قَالَ اللهُ تَعَالَى : وَجَعَلْنَاهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنَا وَاَوْحَيْنَٓا اِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَاِقَامَ الصَّلٰوةِ وَاِيتَٓاءَ الزَّكٰوةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ. (سورة الأنبياء، ٧۳)
الله تعالى شويله بيوردى ( مئآلا ) : واونلارى ( او بيغمبرلرى ) أمرمزله دوغرى يولى كوستره جك رهبرلر قلدق ، اونلاره خيرلى إشلرى يابماي ، دوس دوغرى نماز قلماي ، زكوة ورمي وحيتدك . اونلار ، بزه عبادت أدنلردن اولدولر . "
Allâhü Teâlâ şöyle buyurdu (meâlen): “Ve onları (o peygamberleri) emrimizle doğru yolu gösterecek rehberler kıldık, onlara hayırlı işler yapmayı, dosdoğru namaz kılmayı, zekât vermeyi vahyettik. Onlar, bize ibadet edenlerden oldular.”
(Enbiyâ Sûresi, âyet 73)
Hicrî: 06Ramazan 1443 Fazilet Takvim
ZEKÂTTA HAVELÂN-I HAVL NEDİR?
Zekâtın bir kimseye farz olması için zekât nisâbına ulaşan (80.18 gr altın veya kıymetinde) bir malın üzerinden tam bir Hicrî sene geçmelidir. Buna “havelân-ı havl” denir.
Zekâtta nisâb miktarı hem senenin evvelinde, hem de sonunda mevcut bulunmalıdır. Bu miktarın sene içinde eksilmiş olması ile zekât borcu düşmez. Mesela sene evvelinde bulunan elli bin, sene ortasında on bine düşse de sonra sene sonunda yine elli bine veya daha fazlaya ulaşsa, bu aradaki eksilme, zekâtın lüzumuna mâni olmaz. (Buradaki sene, malın nisâb miktarına ulaştığı Hicrî tarihte başlatılır. Yani Recep ayında nisâb miktarı mala sahip olununca, gelecek Recep ayında o malın senesi dolmuş olur ve zekâtını vermek gerekir.)
Zekâta tâbi bir malın zekâtı ayrılırken sene sonundaki miktarına bakılır. Mesela sene başındaki elli bin, sene sonunda yetmiş beş bine ulaşmış olsa, bu yetmiş beş binden zekât vermek icap eder.
Nisâb miktarı bir malın zekâtı daha sene dolmadan verilebilir. Fakat nisâb miktarınca olmazsa zekâtı vaktinden önce verilemez. Çünkü o, henüz zekâta tâbi değildir.
TİCARET MALLARININ ZEKÂTI
Ticaret için yani alıp satmak için olan her nevi mallardan, gerek uruz (emtia-mal) ve gerek akar (gayr-i menkul) ve gerek hayvanlar cinsinden olsun, tam bir sene sonunda satıldıkları fiyat üzerinden kırkta bir nispetinde zekât lâzım gelir. Bu mallardan zekât verilmesi için başlangıçta ticaret niyetiyle sahip olmalı ve nisâb miktarına, yani 80.18 gr altın veya kıymetine ulaşmış olmaları gerekir.
Bir ticaret malı, sene içinde başka bir ticaret malıyla değiştirilmiş olsa yine aynı sene nihayetinde zekâta tâbi olur. Bu mübâdele ile havl müddeti, yani bir senelik müddet kesilmiş olmaz. Çünkü bu mallar ticaret için olduğundan hepsi de mâliyet itibariyle bir mâhiyette sayılır. Nitekim nakitlerin değiştirilmesi hakkında da hüküm böyledir
Hicrî: 06 Ramazan 1443 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder