قَالَ
النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: الْخُلُقُ الْحَسَنُ يُذِيبُ
الْخَطَايَا كَمَا يُذِيبُ الْمَاءُ الْجَلِيدَ، وَالْخُلُقُ السُّوءُ يُفْسِدُ
الْعَمَلَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ. (طب)
رسول الله أفندمز محمد مصطفى ( صلى الله عليه وسلم ) بيوردولر ."
كوزل آخلاق صويون بوزى أرتديكى كبى
خطالرى أريتر ، كوتو آخلاق إيسه سركنيك بالى بوزديغى كبى ( صالح ) عمللرى إفساد
أدر ."
Peygamber Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) buyurdular: “Güzel ahlâk suyun buzu erittiği gibi hatâları eritir. Kötü ahlâk ise sirkenin balı bozduğu gibi (sâlih) amelleri ifsât eder.”
(Taberânî, el-Mu’cemü’l-Kebîr)
Hicrî: 13 Cemaziyelahir 1439 Fazilet
Takvimi
EDEB HAKKINDA
Edeb, hayâ, nezâket, zarâfet, güzel terbiye ve güzel ahlakla vasıflanmak mânâlarına gelir. Edeb, insanı utanılacak hâle düşmekten koruyan nezih bir melekedir.
Hikmet ehli bir zat: “İnsan bedeni güç ve kuvvet için yemek yemeğe muhtaç olduğu gibi akıl da edebe muhtaçtır. Akıllı fakat edepsiz olan kimse insanlar arasında şan ve şeref kazanmaktan mahrumdur.” demiştir.
Hazret-i Ali (kerremallâhü vecheh): “Edeb, ihtiyaç anında büyük bir hazîne, mürüvvetli olmaya yardımcı, mecliste arkadaş, tek başına kaldığında en iyi dosttur. Zayıf ve boş kalpler edep ile mâmûr olur, ölü kalpler hayat bulur. Edeb ile isteyenler her maksatlarına nâil olurlar.” buyurmuştur.
Bir adam Halîfe Me’mûn’un huzûruna çıkınca güzel ve edebli bir şekilde konuşmuş. Onun bu hâli halîfenin hoşuna gidip “Sen kimin oğlusun?” diye sormuş. Adam “Ben ‘edeb’in oğluyum, ey Mü’minlerin emîri” diye cevap verince halîfe “Müntesib olduğun nesep ne güzeldir.” diye adamı taltîf etmiş.
Fazîlet ve akıl edep iledir, haseb ve nesep ile değildir. Edepsiz akıl, silahsız cesâret ve yiğitlik gibidir.
Kişi, âilesi, güzelliği ve elbisesi ile değil, fazîleti, kemâlî ve edebi ile bilinir.
Kim çocuğunu küçük yaşta edeplendirirse büyüdüğünde onunla mesrûr olur, sevinir.
Edebi bilen ve edebli olan, onunla mal ve makâm da kazanır.
Eğer edepten mahrum isen sus! Çünkü susmak en büyük edeblerdendir.
Kul şu dört şeyle yücelir: Edeb, akıl, sadâkat ve emânet.
Beş şey ancak beş şey ile tamam olur: Haseb (asâlet), edeble. Güzellik, yumuşak huylu olmakla. Zenginlik, cömert olmakla. Güç ve kuvvet, cesâretle. Cihat ise ancak Allâhü Teâlâ’nın muvaffak kılması ile tamam olur.
Hikmet ehli bir zat: “İnsan bedeni güç ve kuvvet için yemek yemeğe muhtaç olduğu gibi akıl da edebe muhtaçtır. Akıllı fakat edepsiz olan kimse insanlar arasında şan ve şeref kazanmaktan mahrumdur.” demiştir.
Hazret-i Ali (kerremallâhü vecheh): “Edeb, ihtiyaç anında büyük bir hazîne, mürüvvetli olmaya yardımcı, mecliste arkadaş, tek başına kaldığında en iyi dosttur. Zayıf ve boş kalpler edep ile mâmûr olur, ölü kalpler hayat bulur. Edeb ile isteyenler her maksatlarına nâil olurlar.” buyurmuştur.
Bir adam Halîfe Me’mûn’un huzûruna çıkınca güzel ve edebli bir şekilde konuşmuş. Onun bu hâli halîfenin hoşuna gidip “Sen kimin oğlusun?” diye sormuş. Adam “Ben ‘edeb’in oğluyum, ey Mü’minlerin emîri” diye cevap verince halîfe “Müntesib olduğun nesep ne güzeldir.” diye adamı taltîf etmiş.
Fazîlet ve akıl edep iledir, haseb ve nesep ile değildir. Edepsiz akıl, silahsız cesâret ve yiğitlik gibidir.
Kişi, âilesi, güzelliği ve elbisesi ile değil, fazîleti, kemâlî ve edebi ile bilinir.
Kim çocuğunu küçük yaşta edeplendirirse büyüdüğünde onunla mesrûr olur, sevinir.
Edebi bilen ve edebli olan, onunla mal ve makâm da kazanır.
Eğer edepten mahrum isen sus! Çünkü susmak en büyük edeblerdendir.
Kul şu dört şeyle yücelir: Edeb, akıl, sadâkat ve emânet.
Beş şey ancak beş şey ile tamam olur: Haseb (asâlet), edeble. Güzellik, yumuşak huylu olmakla. Zenginlik, cömert olmakla. Güç ve kuvvet, cesâretle. Cihat ise ancak Allâhü Teâlâ’nın muvaffak kılması ile tamam olur.
(el-Müstatraf)
Hicrî: 13 Cemaziyelahir 1439 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder