2 Haziran 2024 Pazar

KURBAN NİSÂBI VE VACİP OLMASININ ŞARTLARI


 

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِسْتَفْرِهُوا ضَحَايَاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَايَاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ. (فيض)

رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر : قربانلريزى ، قووتلى و قصورسوز اولانلرندان سجنز . محقق اونلار ، صراط أؤزرنده سزيك بنكلرينزدر . "

Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular:  “Kurbanlarınızı, kuvvetli ve kusursuz olanlarından seçiniz. Muhakkak onlar, Sırât üzerinde sizin bineklerinizdir.”

(Münâvî, Feyzu’l-Kadîr)

Hicrî:    24  Zilkâde  1445  Fazilet Takvim

 

 

KURBAN NİSÂBI VE VACİP OLMASININ ŞARTLARI

 

Kurban edilmeleri câiz olan hayvanlar; koyun, keçi, sığır, manda ve devedir.

Bir yaşını bitirip iki yaşına girmiş koyun ve keçi, iki yaşını bitirip üç yaşına girmiş sığır ve manda, beş yaşını tamamlayıp altı yaşına girmiş olan deve, kurban olur. Ancak kuzu büyük olup bir senelik koyundan fark olunamazsa ve altı ayını tamamlamışsa kurban olur. Kurban, vahşî (yabânî) olmamalıdır.

Bir sığır, bir manda veya bir deve, en çok yedi kişi için kurban olur. Yani yedi kişi müşterek olarak bir sığırı veya deveyi kurban edebilirler. Ortaklar, yedi kişiden az, tek veya çift olabilir.

Bir koyun veya bir keçi, yalnız bir kişi için kurban olur. Bir kimse, arzu ederse iki koyun da kurban edebilir. Zira, Resûl-i Ekrem (s.a.v.) Efendimiz, her sene iki koç kurban ederdi. Vedâ Haccı’nda yüz deve kurban etmişlerdi.

Ortakların; inek, öküz, deve veya manda kurban ederken, kurbanı hep birlikte almaları veyahut içlerinden birine vekâlet vermeleri müstehabdır.

Bütün ortakların Müslüman olmaları, kurbanda ibadete, sevap ve fedâ-yı nefse (kendilerinden bedel olmasına) niyet etmeleri, hisselerinin müsâvî (denk) olması şarttır. Bir ortağın hissesi, kurbanın bütün bedelinin 1/7’sinden az olmamalıdır.

Ortakların bazısı vacip kurbana, diğerleri sünnet, nâfile, nezir (adak) veya akîka kurbanına niyet etse yahut ortakların bazısı ölmüş olsa yahut sabî veya bunamış olsa da kurban câiz olur.

 

KURBAN KESMEDE BAZI MEKRUHLAR

 

Kurbanı yatırdıktan sonra bıçağı bilemek mekruhtur. Kesmeyen bıçağı, kurbanın boynundan kaldırıp biledikten sonra kesmek, hayvanı o hâlde bekletmek gibi hâller, eziyet olduğu için haramdır. Lâkin böyle kesilen hayvanın etini yemek haram olmaz.

Hayvanı, kör bıçak ile kesmek, kör bıçağı birkaç defa sürmek, kesileceği yere bacağından sürüyerek çekmek, iliğine kadar bir hamlede kesmek, kurbanı incitmek, canı çıkmadan yüzmek, başını bir hamlede kesmek, kıbleye çevirmemek ve doğurması yakın olan hayvanı kesmek, mekruhtur.

Hicrî:    24 Zilkâde  1445  Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder