7 Nisan 2023 Cuma

NAMAZLARDA SEHVEN SESLİ VE GİZLİ OKUMANIN HÜKMÜ


 

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ الرَّجُلَ لَيَنْصَرِفُ وَمَا كُتِبَ لَهُ إِلَّا عُشْرُ صَلَاتِهِ تُسْعُهَا ثُمْنُهَا سُبْعُهَا سُدْسُهَا خُمْسُهَا رُبْعُهَا ثُلُثُهَا نِصْفُهَا. (د)

رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر :  هر حنكى بر كشى نمازنى قلب آيريلر ، فقط اونه ( أركاننى ، شرطلرينى ، خوشوعونى ترك أتديكى نسبتده ) نمازنين ، سادجه اونده برى ، دوقوزده برى ، سكزده برى ، يدى ده برى ، آلطى ده برى ، بشده برى ، دورتده برى ، أؤجده برى ويا يارسى قدار ثواب يازيلر . "

Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular:  Herhangi bir kişi namazını kılıp ayrılır, fakat ona (erkânını, şartlarını, huşûunu terk ettiği nispette) namazının, sadece onda biri, dokuzda biri, sekizde biri, yedide biri, altıda biri, beşte biri, dörtte biri, üçte biri veya yarısı kadar sevap yazılır.”

(Sünen-i Ebû Dâvûd)

Hicrî:  16  Ramazan    1444  Fazilet Takvim

 

NAMAZLARDA SEHVEN SESLİ VE GİZLİ OKUMANIN HÜKMÜ

 

Namazlarda bir vacibin vasfını değiştirmek, sehiv secdesi icap ettirir. İmamın cehren (sesli) okunacak âyetleri, hafiyyen (gizli) okuması veya gizli okunacak âyetleri, sesli olarak okuması gibi. Bu okumanın miktarı, namaz sahih olacak kadardır. Fâtiha-i Şerîfe’nin ilk âyetlerini okumak gibi. Bununla beraber yalnız kısa bir âyet miktarı okunması da bu hükümdedir.

Sesli okumanın aşağı mertebesi, başkasının işiteceği miktardır, gizlice okumanın en aşağı mertebesi de yalnız, okuyanın kendi işiteceği miktardır. Gizlice okunacak yerde Fâtiha-i şerîfenin ekserisi bir sehiv eseri olarak sesli okunsa geriye kalanı gizli okunur.

Bilakis sesli okunacak bir namazda, Fâtiha-i şerîfe kısmen gizlice okunup da sonra sesli okunacağı hatırlansa Fâtiha-i şerîfe yeni baştan tamamı sesli olarak okunur.

Münferit (tek başına) namaz kılan kimse, sabah, akşam, yatsı namazlarında kıraati dilerse sesli ve dilerse gizlice yapar. Geceleyin kılacağı nafile namazlarda da böylece muhayyerdir. Fakat öğle ve ikindi namazında ve gündüz kılacağı nafile namazlarda, gizlice okuması vaciptir. Gündüz kılınan nafile namazlarda, sesli kıraatte bulunmak mekruhtur ancak sehiv secdesi lâzım gelmez.

Cemaatle kılınan namazlardan sabah, cuma, bayram, teravih, vitir namazlarının her rekâtinde, akşam ve yatsı namazlarının ilk iki rekâtlerinde sesli; öğle ve ikindi namazlarının bütün rekâtlerinde gizlice kırâatte bulunmak vaciptir.

İmam, mesela; sabah namazında Fâtiha-i şerîfeyi sehven sessiz okuyup sonra hatırlasa zamm-ı sûreyi sesli okur, Fatiha-i şerîfeyi tekrar okumaz.

Bir kimse, cemaat hâlinde iken sesli okunacak bir namaza münferit olarak başlamış ve Fâtiha-i şerîfeyi gizlice okumuş olsa, bir başkası da gelip ona uysa, o kimse, imam olmayı arzu ederse sûreyi sesli okur, arzu etmezse sesli okuması lâzım gelmez.

Hicrî:     16 Ramazan  1444  Fazilet Takvim

 

SİTEDEKİ KONU BAŞLIKLARINI GÖRMEK İÇİN TIKLAYINIZ"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder