عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُمَا، قَالَ
: أَمَرَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَلْبَسَ
أَجْوَدَ مَا نَجِدُ، وَأَنْ نَتَطَيَّبَ بِأَجْوَدِ مَا نَجِدُ، وَأَنْ نُضَحِّيَ
بِأَسْمَنِ مَا نَجِدُ. (طب)
حسن
بن على رضى الله تعالى عنهمادان روايت اولندى . " رسول
الله أفندمز ( ﷺ ) بزه
( بايراملرده ) بولابلديكمزين أك كوزلنى كيممزى ، بولابلديكيمز أك كوزل قوقى إيله
قوقولانمامزى و بولابلديكيمز أك سمز قربانى كسمه مزى أمرأتدى ."
Hasan bin Ali radıyallâhü teâlâ anhümâ’dan rivâyet olundu: “Resûlullah sallallâhü aleyhi ve sellem bize (bayramlarda) bulabildiğimizin en güzelini giymemizi, bulabildiğimiz en güzel koku ile kokulanmamızı ve bulabildiğimiz en semiz kurbanı kesmemizi emretti.”
(Teberânî, el-Mu’cemü’l-Kebîr)
Hicrî: 11 Zilhıcce 1440 Fazilet
Takvimi
SILA-İ RAHMİN DERECELERİ
Rahm kelimesi, lügatte yakınlık, doğum yoluyla olan soy bağı demektir. Sıla-ı rahim de, akrabaları arayıp sormak, ziyâret etmektir. Gurbetteki kimsenin memleketini ziyârete gitmesi sıla-i rahimdir. Akraba ile görüşmek, onların muhtaç olanlarına yardım etmek, hasta olanlarını gidip ziyârette bulunmak, kayıp olanlarını araştırmak, kötülükte bulunmuş olanlarını affeylemek de sıla-i rahimdir. Sıla-i rahim, vefa ve insanlık alâmeti olup en güzel ictimâî bir vazîfedir.
Enes bin Mâlik’ten (radıyallâhü anh) şöyle rivâyet olundu: “Resûlullah Efendimizin (sallallâhü aleyhi ve sellem) şöyle buyurduğunu işittim: “Rızkının bereketlenmesi, kalan ömrünün uzaması her kimi sevindirirse, o kimse sıla-i rahim yapsın.”
Sıla-i rahim yapılacak kimseler için bazı âlimler her akrabadır, kimisi vârisleridir, kimi de kişinin bütün yakınlarıdır, dediler.
Kâdî Iyâz merhum dedi ki: “Sıla-i rahimin vâcip olduğunda ihtilaf yoktur. Vâcip olan sılanın kesilip terkedilmesi, şüphesiz ki pek büyük bir günahtır. Sahîh hadîsler buna şâhit ve delildir.”
Ancak sıla-i rahimin, bazısı bazısından daha yüksek olan dereceleri vardır. Bu derecelerin en aşağısı da tatlı sözle, selâm ile hâl, hatır sormakla olan sıladır. Buradan başlayarak ziyâretle, hizmetle, mâlî yardımla yapılan derecelere kadar yükselir. Bu dereceler de imkâna ve ihtiyâca göre değişir. Bir kısmı vâcib, bir kısmı da müstehab olur. Kudreti, en aşağı derecedeki sılaya yeterek bunu yapan, yüksek mertebesine gücü yetmediği için onu yapamayan kimse dahi sıla etmiş olur. Fakat daha yüksek bir sılaya meselâ mal ile ve beden ile yardıma gücü yettiği hâlde, sadece bir selâm ve ziyâretle geçiştiren kimse sıla etmiş sayılmaz, elbette mes’ûl olur.
Enes bin Mâlik’ten (radıyallâhü anh) şöyle rivâyet olundu: “Resûlullah Efendimizin (sallallâhü aleyhi ve sellem) şöyle buyurduğunu işittim: “Rızkının bereketlenmesi, kalan ömrünün uzaması her kimi sevindirirse, o kimse sıla-i rahim yapsın.”
Sıla-i rahim yapılacak kimseler için bazı âlimler her akrabadır, kimisi vârisleridir, kimi de kişinin bütün yakınlarıdır, dediler.
Kâdî Iyâz merhum dedi ki: “Sıla-i rahimin vâcip olduğunda ihtilaf yoktur. Vâcip olan sılanın kesilip terkedilmesi, şüphesiz ki pek büyük bir günahtır. Sahîh hadîsler buna şâhit ve delildir.”
Ancak sıla-i rahimin, bazısı bazısından daha yüksek olan dereceleri vardır. Bu derecelerin en aşağısı da tatlı sözle, selâm ile hâl, hatır sormakla olan sıladır. Buradan başlayarak ziyâretle, hizmetle, mâlî yardımla yapılan derecelere kadar yükselir. Bu dereceler de imkâna ve ihtiyâca göre değişir. Bir kısmı vâcib, bir kısmı da müstehab olur. Kudreti, en aşağı derecedeki sılaya yeterek bunu yapan, yüksek mertebesine gücü yetmediği için onu yapamayan kimse dahi sıla etmiş olur. Fakat daha yüksek bir sılaya meselâ mal ile ve beden ile yardıma gücü yettiği hâlde, sadece bir selâm ve ziyâretle geçiştiren kimse sıla etmiş sayılmaz, elbette mes’ûl olur.
(Tecrîd-i Sarîh Tercüme ve Şerhi)
Hicrî: 11 Zilhıcce 1440 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder