7 Mayıs 2019 Salı

ORUCUN MAKBUL OLMASININ ŞARTLARI



قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اَلصِّيَامُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ، فَمَنْ أَصْبَحَ صَائِمًا فَلَا يَجْهَلْ يَوْمَئِذٍ، وَإِنِ امْرُؤٌ جَهِلَ عَلَيْهِ فَلَا يَشْتُمْهُ وَلَا يَسُبَّهُ وَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ. (ن)
رسول الله  أفندمز  ( صلى الله عليه وسلم )  ،"  اوروج ، جهنم دن ( و بتون فنالقلردان قورويان ) بر قالقاندر . كيم اوروجلى بولوندى إيسه او كون جاهللك أتمسين . شايت بريسى اونه قرش جاهللك يابار ( جركين كليملر قوللانر ) سه اونه كوتى سوزلر سويلميب ’ بن اوروجلويم ‘ دسين ."
Peygamberimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Oruç, cehennemden (ve bütün fenâlıklardan koruyan) bir kalkandır. Kim oruçlu bulundu ise o gün câhillik etmesin. Şâyet birisi ona karşı câhillik yapar (çirkin kelimeler kullanır)sa ona kötü sözler söylemeyip ‘Ben oruçluyum’ desin.” 
(Sünen-i Nesâî)
Hicrî:   01  Ramazan   1440  Fazilet Takvimi   

ORUCUN MAKBUL OLMASININ ŞARTLARI

 
Orucun kabul olması ve oruçlunun sevap ve derecelere ulaşabilmesi için bazı şartlar ve edepler vardır:
1- Gözü ve eli, kötü ve çirkin görülen her şeyden; kalbi, Allâh’ı zikirden alıkoyan her hâlden muhafaza etmek. Peygamberimiz (s.a.v.): “Nâmahreme bakmak, şeytanın zehirli oklarından bir oktur. Kim Allah’tan korktuğu için onu terk ederse, ona lezzetini kalbinde duyacağı bir îmân nasîb eder.” buyurmuşlardır. Hz. Enes’in (r.a.) rivâyet ettiği bir hadîs-i şerîfte de: “Beş şey oruçlunun sevabını noksanlaştırır: Yalan söylemek, gıybet etmek, koğuculuk yapmak, yalan yere yemin etmek ve şehvetle bakmak.” buyurulmuştur.
2- Lisânını yalan, gıybet, nemîme, kötü söz gibi şeylerden muhafaza edip susmayı âdet edinmek, Allâhü Teâlâ’yı zikretmek ve Kur’ân-ı Kerîm okumakla meşgul etmek.
3- Kulağını günah olan şeyleri işitmekten muhafaza etmek. Zîra Allâhü Teâlâ’nın, konuşulmasını haram kıldığı şeyleri dinlemek de haramdır. Gıybet eden ile onu dinleyip sessiz kalan günahta ortaktır.
4- El, ayak gibi diğer âzâları da günah işlemekten muhafaza etmek. İftar vaktinde mideyi şüpheli şeyler yemekten korumaktır. Çünkü helâl yiyecekleri terk ederek oruç tutup da sonra haram ile iftar etmenin bir manası ve sevabı yoktur.
5- İftar vaktinde helâl olan yemeklerden de aşırı derecede yememek. Zîra Allâhü Teâlâ’nın en hoşuna gitmeyen duâ, mide tıka basa dolu iken yapılandır. İnsanlar arasında Ramazan ayında diğer aylarda yiyemedikleri çeşit ve miktarda yemekleri bu ayda yemek âdet olmuştur. Şu hâlde oruçlu gündüz yiyemediğini akşam fazlası ile tedârik etmiş olur. Fakat mâlumdur ki oruçtan maksat nefsin hevâsını, şehvetini kırmak; takvâyı kuvvetlendirmektir.

6- İftardan sonra kalbi, orucunun kabul olup olmadığı hakkında korku ve ümit arasında olmak. Zîra kişi, orucu kabul olunup Cenâb-ı Hakk’ın rızâsına kavuşanlardan mı oldu yoksa reddolunup Hz. Allâh’ın gadabına uğrayanlardan mı oldu, bilemez.
Hicrî:   01  Ramazan   1440  Fazilet Takvimi   


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder