6 Mayıs 2018 Pazar

FIKIH İLMİNİ ORTAYA KOYAN ZÂTLAR



قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ الْعَبْدَ لَيُسْأَلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَنْ فَضْلِ عِلْمِهِ كَمَا يُسْأَلُ عَنْ فَضْلِ مَالِهِ. (مسند الحارث)
بيغمبريمز أفندمز ( صلى الله عليه وسلم ) بويوردولر     ."محقق قول قيامت كونى مالنين فضله سندان ( نره دن قازانب نره يه حارجاديغن دان )  سؤآل اولنديغى كبى علمى نين فضله سن دان ده ( نيجن اؤكرنب نه عمل أتديكى و كيمه اؤكرتديكن دن )  ألبتده سؤآل اولوناجق در   ."
Resûlullah Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) buyurdular: “Muhakkak kul kıyâmet günü malının fazlasından (nereden kazanıp nereye harcadığından) suâl olunduğu gibi ilminin fazlasından da (niçin öğrenip ne amel ettiği ve kime öğrettiğinden) elbette suâl olunacaktır.” 
(Feyzu’l-Kadîr)
Hicrî:   20  Şaban  1439  Fazilet Takvimi 

FIKIH İLMİNİ ORTAYA KOYAN ZÂTLAR

 
Fıkıh âlimleri (rahimehumullah) dediler ki: İlm-i fıkhı, ilk olarak Abdullah bin Mes’ûd (radıyallâhü anh) ekti. Yani:  Fıkhın mes’elelerini delilleriyle ilk ortaya koyan zât odur.
İmâm Nevevî (rahimehullah) “Takrîb” isimli kitabında Mesruk’tan (radıyallâhü anh) şöyle rivâyet etti: “Ashâb-ı Kirâm’ın ilmi, altı zâtta toplandı. Onlar, Ömer bin Hattâb, Ali bin Ebû Tâlib, Abdullah bin Mes’ûd,  Übey bin Ka’b, Zeyd bin Sâbit ve Ebu’d-Derdâ (rıdvânullâhi teâlâ aleyhim ecmaîn) Hazretleri olup sonra bu altı zâtın ilmi Hazret-i Ali ile Abdullah bin Mes’ûd’da (r.anhümâ) toplanmıştır.”
İbn-i Mes’ûd Hazretlerinden sonra talebesi Alkame bin Kays (radıyallâhü anh), onun ekmiş olduğu fıkhı suladı. Yani: İbn-i Mes’ûd Hazretlerinin ortaya koyduğu delilleri kuvvetlendirdi ve îzâh etti.
Ondan sonra onun talebesi İbrâhim en-Nehaî (rahimehullah) mahsûlü biçti. Yani: Fıkıh mes’elelerini herkesin faydalanabileceği şekilde bir araya getirdi.
Ondan sonra onun talebesi Hammâd bin Müslim (rahimehullah) biçilen mahsûlü harman etti. Yani: Bir araya getirilen mes’eleleri bir derece daha îzah etti.
Ondan sonra İmâm-ı A’zam (rahimehullah), hocası Hammâd’ın harman ettiği mahsûlü öğüttü. Yani: Fıkıh mes’elelerini genişleterek her bir kısmını îzah etti.
İmâm-ı A’zam Hazretlerinden sonra İmâm Ebû Yûsuf (rahimehullah) öğütülmüş olanı un hâline getirdi. Yani: İmâm-ı A’zam Hazretlerinin usûl-i fıkıh üzerine ortaya koyduğu kâideleri inceleyip bu kâidelerden daha birçok hükümler ortaya çıkardı.
Ondan sonra Muhammed bin Hasan eş-Şeybânî (rahimehullah) hamuru pişirip ekmek yaparak halkın yiyebileceği şekilde hazırladı. Yani: Fıkhın bütün mes’elelerini başka bir ilâveye ihtiyaç görülmeyecek şekilde yazıp îzah etti. Şu anda herkes İmam Muhammed’in (rahimehullah) hazırladığı ekmekten yemektedir. 
(el-Fevâyihu’l-Münîfe)
Hicrî:   20  Şaban  1439  Fazilet Takvimi 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder