قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ الْعَبْدَ لَيُسْأَلُ
يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَنْ فَضْلِ عِلْمِهِ كَمَا يُسْأَلُ عَنْ فَضْلِ مَالِهِ.
(مسند الحارث)
بيغمبريمز أفندمز ( صلى الله عليه وسلم ) بويوردولر ."محقق قول قيامت كونى
مالنين فضله سندان ( نره دن قازانب نره يه حارجاديغن دان ) سؤآل اولنديغى كبى علمى نين فضله سن دان ده (
نيجن اؤكرنب نه عمل أتديكى و كيمه اؤكرتديكن دن )
ألبتده سؤآل اولوناجق در ."
Resûlullah Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) buyurdular: “Muhakkak kul kıyâmet günü malının fazlasından (nereden kazanıp nereye harcadığından) suâl olunduğu gibi ilminin fazlasından da (niçin öğrenip ne amel ettiği ve kime öğrettiğinden) elbette suâl olunacaktır.”
(Feyzu’l-Kadîr)
Hicrî: 20 Şaban 1439 Fazilet
Takvimi
FIKIH İLMİNİ ORTAYA KOYAN ZÂTLAR
Fıkıh âlimleri (rahimehumullah) dediler ki: İlm-i fıkhı, ilk olarak Abdullah bin Mes’ûd (radıyallâhü anh) ekti. Yani: Fıkhın mes’elelerini delilleriyle ilk ortaya koyan zât odur.
İmâm Nevevî (rahimehullah) “Takrîb” isimli kitabında Mesruk’tan (radıyallâhü anh) şöyle rivâyet etti: “Ashâb-ı Kirâm’ın ilmi, altı zâtta toplandı. Onlar, Ömer bin Hattâb, Ali bin Ebû Tâlib, Abdullah bin Mes’ûd, Übey bin Ka’b, Zeyd bin Sâbit ve Ebu’d-Derdâ (rıdvânullâhi teâlâ aleyhim ecmaîn) Hazretleri olup sonra bu altı zâtın ilmi Hazret-i Ali ile Abdullah bin Mes’ûd’da (r.anhümâ) toplanmıştır.”
İbn-i Mes’ûd Hazretlerinden sonra talebesi Alkame bin Kays (radıyallâhü anh), onun ekmiş olduğu fıkhı suladı. Yani: İbn-i Mes’ûd Hazretlerinin ortaya koyduğu delilleri kuvvetlendirdi ve îzâh etti.
Ondan sonra onun talebesi İbrâhim en-Nehaî (rahimehullah) mahsûlü biçti. Yani: Fıkıh mes’elelerini herkesin faydalanabileceği şekilde bir araya getirdi.
Ondan sonra onun talebesi Hammâd bin Müslim (rahimehullah) biçilen mahsûlü harman etti. Yani: Bir araya getirilen mes’eleleri bir derece daha îzah etti.
Ondan sonra İmâm-ı A’zam (rahimehullah), hocası Hammâd’ın harman ettiği mahsûlü öğüttü. Yani: Fıkıh mes’elelerini genişleterek her bir kısmını îzah etti.
İmâm-ı A’zam Hazretlerinden sonra İmâm Ebû Yûsuf (rahimehullah) öğütülmüş olanı un hâline getirdi. Yani: İmâm-ı A’zam Hazretlerinin usûl-i fıkıh üzerine ortaya koyduğu kâideleri inceleyip bu kâidelerden daha birçok hükümler ortaya çıkardı.
Ondan sonra Muhammed bin Hasan eş-Şeybânî (rahimehullah) hamuru pişirip ekmek yaparak halkın yiyebileceği şekilde hazırladı. Yani: Fıkhın bütün mes’elelerini başka bir ilâveye ihtiyaç görülmeyecek şekilde yazıp îzah etti. Şu anda herkes İmam Muhammed’in (rahimehullah) hazırladığı ekmekten yemektedir.
İmâm Nevevî (rahimehullah) “Takrîb” isimli kitabında Mesruk’tan (radıyallâhü anh) şöyle rivâyet etti: “Ashâb-ı Kirâm’ın ilmi, altı zâtta toplandı. Onlar, Ömer bin Hattâb, Ali bin Ebû Tâlib, Abdullah bin Mes’ûd, Übey bin Ka’b, Zeyd bin Sâbit ve Ebu’d-Derdâ (rıdvânullâhi teâlâ aleyhim ecmaîn) Hazretleri olup sonra bu altı zâtın ilmi Hazret-i Ali ile Abdullah bin Mes’ûd’da (r.anhümâ) toplanmıştır.”
İbn-i Mes’ûd Hazretlerinden sonra talebesi Alkame bin Kays (radıyallâhü anh), onun ekmiş olduğu fıkhı suladı. Yani: İbn-i Mes’ûd Hazretlerinin ortaya koyduğu delilleri kuvvetlendirdi ve îzâh etti.
Ondan sonra onun talebesi İbrâhim en-Nehaî (rahimehullah) mahsûlü biçti. Yani: Fıkıh mes’elelerini herkesin faydalanabileceği şekilde bir araya getirdi.
Ondan sonra onun talebesi Hammâd bin Müslim (rahimehullah) biçilen mahsûlü harman etti. Yani: Bir araya getirilen mes’eleleri bir derece daha îzah etti.
Ondan sonra İmâm-ı A’zam (rahimehullah), hocası Hammâd’ın harman ettiği mahsûlü öğüttü. Yani: Fıkıh mes’elelerini genişleterek her bir kısmını îzah etti.
İmâm-ı A’zam Hazretlerinden sonra İmâm Ebû Yûsuf (rahimehullah) öğütülmüş olanı un hâline getirdi. Yani: İmâm-ı A’zam Hazretlerinin usûl-i fıkıh üzerine ortaya koyduğu kâideleri inceleyip bu kâidelerden daha birçok hükümler ortaya çıkardı.
Ondan sonra Muhammed bin Hasan eş-Şeybânî (rahimehullah) hamuru pişirip ekmek yaparak halkın yiyebileceği şekilde hazırladı. Yani: Fıkhın bütün mes’elelerini başka bir ilâveye ihtiyaç görülmeyecek şekilde yazıp îzah etti. Şu anda herkes İmam Muhammed’in (rahimehullah) hazırladığı ekmekten yemektedir.
(el-Fevâyihu’l-Münîfe)
Hicrî: 20 Şaban 1439 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder