Hadîs-i Şerîf, : Bir kimse Resûlüllah’a (s.a.v.) İnsanların en şerlisi kimdir?’
diye sordu. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) İnsanların en şerlisi ömrü uzun
ve ameli kötü olandır.’ buyurdular. (Hadîs-i Şerîf, Sünen-i Tirmizi)
Hicrî: 16 Cemâziyelevvel 1434 •Fazilet
Takvim
İLİM KİME ÖĞRETİLİR
Cehalet; (bilgisizlik) hastalığı dört kısımdır. Bunlardan ancak birisinin tedavisi mümkündür.
1- Sual ve itirazlarını karşısındakini çekememezlikten ve kinlerinden
yaparlar. Bunların tedavisi mümkün değildir. Ona ne kadar açık ve güzel
cevap versen, onun ancak düşmanlığı ve hasedi artar. Yapılacak en doğru
şey böylelerine cevap vermemek, onlardan yüz çevirip hastalıklarıyla
baş başa bırakmaktır.
Âyet-i kerîmede; فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَ
Âyet-i kerîmede; فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَ
“Ancak dünya hayatını isteyip bizim zikrimizden yüz çeviren kimseden sen de yüz çevir.” (Necm sûresi, âyet 29) buyrulmuştur.
2- Sual ve itirazlarını ahmaklığından yapanlardır. Tedavisi mümkün
değildir. Nitekim Îsâ (a.s.) “Ben ölüleri dirilttim, fakat ahmak kimseyi
tedavi etmekten aciz kaldım.” buyurmuştur.
3- Gerçeği arayan kişidir. Büyüklerin sözlerini anlayamadığı zaman
kusuru kendinde görür. Sorularını da faydalanmak için sorar. Ne yazık ki
bu hakikatleri anlamasına (aklı zayıf olduğundan) imkân yoktur. Bir
fayda sağlamayacağı için vakit harcamaya değmez.
4- Tedavisi mümkün olan hastalıktır. Bu hakikati arayan akıllı ve
anlayışlı kişidir. Haset, öfke, ihtiras sahibi değildir. Dünya mal ve
rütbelerine körü körüne bağlı olmayıp doğru yolu aramaktadır. Sual ve
itirazları karşısındakini denemek için hased ve inad için değildir.
Tenkid için de değildir. İşte bunun suallerini cevaplamak lazımdır ve
bir borçtur.
Hazret-i Üftade'nin (k.s.) türbesindeki bir levhada şu beyit yazılıdır:
Huzu'l-ilme min efvâhi'r-ricâl
Bi-kalbin lâ bi aklin zî-cidâl
Bi-kalbin lâ bi aklin zî-cidâl
Yani:
İlmi, ilim ehlinin ağzından kalbinizle alınız, cidalci (mücadeleci) akıl ile değil.
KELAM-I KİBAR:
Dünya ve âhiret saâdeti; dostlara samimi, düşmanlara kibar davranmaktadır.
(Şeyh Abdurrahim)
Hicrî: 16 Cemâziyelevvel 1434 •Fazilet
Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder