قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِسْتَفْرِهُوا ضَحَايَاكُمْ
فَإِنَّهَا مَطَايَاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ. (فيض)
رسول
الله أفندمز ( ﷺ ) بيوردولر
، " قربانلريكزى قووتلى و قصورسوز اولانلردان سجنز ،
محقق اونلر صراط أؤزرينده سزيك بنكلرينزدر . "
Resûlullah Efendimiz
sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Kurbanlarınızı kuvvetli ve kusursuz
olanlarından seçiniz. Muhakkak onlar sırat üzerinde sizin bineklerinizdir.”
(Münâvî, Feyzü’l-Kadîr)
Hicrî: 28 Zilkade 1441 Fazilet
Takvimi
KURBANIN MÜSTEHABLARI
Kurban edilecek hayvanı, kurban günlerinden evvel alıp beslemek.
Kesileceği yere incitmeden götürmek.
Kesebiliyorsa kendisi kesmek.
Kesemiyorsa ehil bir kimseyi vekil edip kesilirken hazır bulunmak. Peygamberimiz (s.a.v.) ciğerpâresine buyurdular ki: “Ey Fâtıma, kalk ve kurbanının kesilmesine şâhid ol. Zîrâ kanından ilk damlası yere düştüğünde, işlediğin her bir günâhın af ve mağfiret olunur. Ve ‘İnne salâtî ve nüsükî ve mahyâye ve memâtî lillâhi Rabbi’l-âlemine lâ şerîke leh.’ duâsını oku.”
Bıçağın büyük ve keskin olması.
Kurbanın iki şah damarı ile yemek ve nefes borusunu kesmek.
Hayvanın canı çıkmadan derisini yüzmemek.
Kurbanı keserken kurbanın âzâları (yani organları) ve parçaları mukâbilinde kendi vücûdunun ve bütün âzâlarının cehennemden âzâd olmasına niyet etmektir.
KİŞİ HANGİ KURBANI YİYEMEZ
• Kişi nezrettiği (adadığı) kurbandan yiyemez. Usûlü (anası-babası, dedeleri ve nineleri), fürû’u (yani çocukları, torunları), aile ve akrabalarından nafakası üzerine lazım olanlara yedirmesi câiz olmadığı gibi gayr-i müslimlere ve zenginlere yedirmek de câiz olmaz. Yedirirse o yedirdiği miktarın bedelini, fakirlere tasadduk etmesi lazım gelir.
• Kişinin hayatta iken yaptığı vasiyeti üzerine, öldükten sonra malının üçte birinden kesilen kurbanı vârisleri yiyemezler, zenginlere de yediremezler. Ancak fakirlere verirler. Vârislerin kendi istekleriyle kesiverdikleri kurban yenir ve yedirilir. Zîra bir kimse kurban kesse ve sevâbını ölüye bağışlasa, kendi kurbanı gibi yer ve başkasına da yedirir. Bir kimse, üzerine vâcib olan kurbanını kesmeye niyet etse ve sevâbını ölüye bağışlasa, bu kurbanı kesmekle kurban borcunu ödemiş olur, sevâbı da ölüye ulaşır.
• Sabînin (bülûğ çağına gelmemiş çocuğun) malından kesilen kurbandan sabî yer. Kalan et, sabî için (elbise gibi) kendisiyle sabînin faydalanacağı bir şey ile değiştirilebilir.
Hicrî: 28 Zilkade 1441 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder