قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ وَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ. (م)
رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر : بر حيوانى بوغازلاياجغنز ( قربان أده جكنز ) زمان ( أزيت أتمدن ) كوزلجه كسينز . كسجك اولاننز ، بجاغنى كوزلجه بلسين و بويلجه كسجكى حيوانى راحت أتديرسين ( اونه أزيت جكترمسين ) . "
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: Bir hayvanı boğazlayacağınız (kurban edeceğiniz) zaman (eziyet etmeden) güzelce kesiniz. Kesecek olanınız, bıçağını güzelce bilesin ve böylece keseceği hayvanı rahat ettirsin (ona eziyet çektirmesin).”
(Sahîh-i Müslim)
Hicrî: 01 Zilhicce 1444 Fazilet Takvim
ZİLHİCCE AYINA MAHSUS BAZI TABİRLER
Kur’ân-ı Kerîm’de, içinde husûsan Allâhü Teâlâ’nın zikredilmesi emir buyurulan bazı günler vardır:
Eyyâm-ı Ma’lûmat: Yevm-i Terviye, Yevm-i Arefe, Yevm-i Nahr’ın da dâhil olduğu, Zilhicce’nin ilk on günüdür.
Yevm-i Terviye, Zilhicce ayının sekizinci günü, Arefe gününden önceki gündür. Hacılar o gün Mekke-i Mükerreme’den Mina’ya giderler. Eskiden Mina’da su olmadığından Mina’ya çıkmadan önce kendileri ve hayvanları iyice suya kandıkları yahut Hazret-i İbrahim aleyhisselâm, oğlunu kurban etmeyi ilk o gece görüp, o gün rüyasının hak olup olmadığına dair tefekküre daldığı için “terviye” diye isimlendirilmiştir.
Yevm-i Arefe, Zilhicce ayının dokuzuncu günüdür. Hacılar o gün Arafat’ta vakfe yaparlar. İbrahim aleyhisselâm, o günde rüyasının Rahmânî olduğunu bildiği için Arefe günü denilmiştir. (Arefe, Arapça’da ‘bildi’ demektir)
Yevm-i Nahr, Zilhicce ayının onuncu günüdür. Kurban, bu gün kesildiği için ‘Nahr günü’ denilmiştir. Zilhicce ayının on birinci ve on ikinci günü de kurban günleridir. Hepsine birden “eyyâm-ı nahr” denir. Hacılar bu günlerde Mina’da bulundukları için ayrıca “eyyâm-ı Mina” da denir.
Eyyâm-ı Ma’dûdât, “Bir de sayılı günlerde Allah’ı zikredin (tekbir alın).” meâlindeki, Bakara Sûresi’nin 203. âyet-i kerîmesi mûcebince namazların sonunda teşrik tekbirleri okunan günlerdir. Bunlar da Arefe günü sabah namazından itibaren Kurban Bayramı’nın dördüncü, yani Zilhicce ayının on üçüncü gününe kadar olan beş gündür.
Eyyâm-ı Teşrîk: Teşrîk; eti güneşte kurutup pastırma yapmak demektir. Arapların âdeti, kesilen kurbanın etinden bir kısmını 11, 12 ve 13. günlerde güneşe serip kurutmak olduğundan, bu üç güne eyyâm-ı teşrîk denilmiştir. Teşrîk tekbirlerinin ekseriyeti bu üç günde okunduğu için eyyâm-ı ma‘dûdât’a “Eyyâm-ı Teşrîk” de denilir.
Hicrî: 01 Zilhicce 1444 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder