12 Haziran 2015 Cuma

NAMAZI DOSDOĞRU KILINIZ VE ZEKÂTI VERİNİZ”




قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:   مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اَللّٰهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الآخَرُ اَللّٰهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا. (ق)
"قوللرين صباحلاديغى هركون محقق إيكى ملك إينر . بريسى يا رابى ( الله ايجن ) حارجايانين مالنين يرينه يه نيسنى وَرْ  !  ديه دعاء أدر أؤبورى ده  يارابى مالنى  ( الله ايجن حارجامايب ) طوطانين مالنى تلف أت ديه بددعا أدر ."
“Kulların sabahladığı her gün muhakkak iki melek iner. Birisi ‘Yâ Rabbi! (Allah için) harcayanın, malının yerine yenisini ver!’ diye duâ eder. Öbürü de ‘Yâ Rabbi! Malını (Allah için harcamayıp) tutanın, malını telef et!’ diye bedduâ eder.” 
(Hadîs-i Şerîf, Müttefekun aleyh)
Hicrî: 25 Şaban  1436   Fazilet Takvimi 

“NAMAZI DOSDOĞRU KILINIZ VE ZEKÂTI VERİNİZ”


Zekât, lügatte bereket, nemâ, temizlik ve sâf olmak mânâlarına gelir.
Zekât senelik mâlî bir ibâdettir ki Cenâb-ı Hakk’ın emrine itâat için, nisaba mâlik (zengin) Müslümanların her sene  mallarından kırkta birini, Allâhü Teâlâ’nın tâyîn ettiği sekiz sınıftan birine vermelerinden ibârettir.
Bu sekiz sınıf Tevbe Sûresi’nin 60. âyeti kerîmesinde bildirilmiştir:
 اِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكٖينِ وَالْعَامِلٖينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَارِمٖينَ وَفٖى سَبٖيلِ اللّٰهِ وَابْنِ السَّبٖيلِ
Sadaka (zekât)lar, ancak fakirlere, miskin; yoksullara, onun üzerine (zekâtın tahsiline) memur olanlara, müellefe-i kulûb (kalpleri İslâm’a ısındırılacak olanlar)a, (âzad edilecek) kölelere, borçlulara, Allah yolunda olanlara, yolda kalmışlara mahsustur...”
Zekât, İslâm’ın beş şartından birisidir. Hür, akıllı, bâliğ (ergen) ve nisâb miktârı mala mâlik olan Müslümânın zekât vermesi farzdır.
Zekâtta nisab: Aslî ihtiyâçlarından ve borçlarından sonra:
20 miskal (80,18 gr) altın veya bu değerde nakit para ve ticâret malı;
Otlayan hayvanlarda ise devede beş, sığırda otuz ve koyunda kırk adettir.
Zekât vermenin farz olması için nisâba kavuştuktan sonra malın üzerinden bir yıl geçmelidir.
Aslî ihtiyaçlar: Ev ve ev için lüzûmlu eşya, elbiseler, âletler, kitaplar, binek (at veya araba) ve bir aylık -sahih görülen diğer bir görüşe göre bir senelik- erzaktır. Borç karşılığı para da aslî ihtiyaçlardandır.
Nisâb miktarının sene içinde eksilmesi, zekât vermeye mâni değildir. Nisâb miktarının senenin başında ve sonunda mevcut olması yeterlidir.
Zekât verirken veya vermek üzere ayırırken kalb ile zekâta niyet edilmesi lâzımdır. Dil ile söylemek lâzım gelmez.
Zekât niyeti ile verirken hediye veya borç olarak verdiğini söylemekte bir mahzûr yoktur.
Hicrî: 25 Şaban  1436   Fazilet Takvimi 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder