قال رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ مَعَ الْغُلَامِ عَقِيقَةً فَأَهْرِيقُوا عَنْهُ الدَّمَ وَأَمِيطُوا عَنْهُ اْلأَذَى. (هـ)
رسول الله أفنديمز ( ﷺ ) بيوردولر : محقق هر جوجق إيجن بر عقيقه واردر . او حالده اونون إيجن قربان كسين و ( صاجنى طراش أدرك ) اوندان أزاي دفأدين . "
Resûlullah Efendimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular: “Muhakkak her çocuk için bir akîka vardır. O hâlde onun için kurban kesin ve (saçını tıraş ederek) ondan ezâyı defedin.”
(Sünen-i İbn-i Mâce)
Hicrî: 24 Zilkâde 1446 Fazilet Takvim
AKÎKA KURBANI MÜSTEHABDIR
Kurban edilmeleri câiz olan hayvanlar; koyun, keçi, sığır, manda ve devedir. Yeni doğan çocuğun başındaki tüylere “akîka” ismi verilir. Çocuk için Cenâb-ı Hakk’a şükür olarak kesilen kurbana da “Akîka/Nesîke kurbanı” denir.
Akîka kurbanı kesmek, Hanefî Mezhebi’nde müstehab, diğer mezheplerde sünnettir. Akîka kurbanı, çocuğun doğduğu günden itibaren kesilebilir. Yedinci günü kesmek daha faziletlidir.
Kurban olmaya elverişli bir hayvan, akîkaya da yeterli olur. Erkek ve kız çocuk için birer kurban kesilmesi kâfîdir. Bazı âlimler, erkek çocuk için iki kurban kesilir, demişlerdir.
Akîka kurbanı kesilirken, çocuğun anası yahut babası, “Yâ Rabbi! Bu, benim çocuğumun akîkasıdır. Bu kurban, onun, Cehennem ateşinden kurtuluş fidyesi olsun.” diye dua eder.
Vaktiyle akîka kurbanı kesilmemiş olan kimse, kendi nâmına bir kurban kesebilir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Allâhü Teâlâ’nın emri ile peygamberliğini ilan etmesinden sonra kendileri için ve doğduklarında iki torunu için akîka kesmişlerdir.
Akîka kurbanının etinden, sahibi yiyebilir, başkalarına yedirebilir ve etin bir kısmını, tamamını veya kurbanın kendisini bağışlayabilir. Çocuklar, Allâh’ın lütfudur. Bu kurbanlar da o lütfa karşı birer şükürdür.
KURBAN KESMEYE DAİR BAZI MESELELER
Bir kimsenin emanet hayvanı, rehin hayvanı ve almaya vekil olduğu hayvanı, kendisi için kurban olarak kesmesi câiz olmaz.
Kocası, hanımının veyahut hanımı, kocasının kurbanını, izni olmayarak kendisi için kesse câiz olmaz. Kıymetini vererek razı etse de câiz olmaz.
İki kimse, kurbanlarını karıştırıp birbirlerinin kurbanını kendisinin zannederek yanlışlıkla kesseler, etini yemeden, hata ettiklerini fark ederlerse kurbanlarını almaları câiz olur.
Etini yedikten sonra fark ederlerse helâlleştikleri takdirde yine câiz olur. Helâlleşemezlerse birbirlerine kurban bedellerini öderler, aldıkları bedelleri de sadaka olarak verirler.
Bir kimse, üzerine vacip olan kurbanını kesmeye niyet etse ve sevabını da vefat etmiş bir kimseye bağışlasa bu kurbanı kesmekle kurban borcunu ödemiş olur, sevabı da vefat edene ulaşır.
Hicrî: 24 Zilkâde 1446 Fazilet Takvim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder