9 Mayıs 2014 Cuma

EBÛ ALİ FÂRMEDÎ K.S.



Hadîs-i Şerîf:
 "Allâhü Teâlâ'nın, insanların ihtiyaçları için yarattığı kulları vardır. İnsanların ihtiyaçlarını onlar vâsıtasıyla karşılar. Bunlar kıyâmet gününün dehşetinden emîndirler." 
(Hadîs-i Şerîf, Kenzü 'l- Ummâl)
Hicrî:9 Recep 1435   •Fazilet Takvim

EŞ-ŞEYH EBÛ ALİ FÂRMEDÎ K.S.


Silsile-i Sâdât'ın yedinci halkası olan Ebû Ali Fârmedî (k.s.) Tûs şehrinin Fârmez kasabasındandır. Asıl adı Fazl bin Muhammed'dir. Hicri 407 (M.1016) yılında doğdu.
Gençlik yıllarında zahirî ilimleri öğrenmek için Nişâbur'a geldi. İnsanlara vaaz ve nasihat etmek için Nişabur'a gelen Şeyh Ebû Saîd Ebu'l-Hayr'ın ilim ve sohbet halkasına katıldı. Şeyh Ebû Saîd'in Nişâbur'dan ayrılmasından sonra Şeyh Ebu'l-Kâsım el-Kuşeyrî'nin (k.s.) derslerine devam etti. Zâhirî ilimleri Kuşeyrî Hazretlerinde tahsil etti.
Bir gün üstazı İmam Ebu'l-Kâsım el-Kuşeyrî (k.s.) hamama girmişti. Ebû Ali Fârmedî, hocası istemeden onun ihtiyaç duyduğu birkaç kova sıcak suyu hamama götürdü. Üstazı hamamdan çıkıp namaz kıldıktan sonra, 'Suyu kim getirdi?' diye sordu. Ebû Ali Fârmedî, acaba edebe aykırı bir şey mi yaptım düşüncesiyle sükût etti. Şeyhi üç defa sorunca, 'Ben getirdim, efendim' diye cevap verdi. Üstâzı "Ey Ebû Ali, sen Ebu'l-Kâsım'ın yetmiş senede elde edemediğini bir kova su ile elde ettin." buyurdu.

Tasavvufta iki intisabı vardır.
Birisi Şeyh Ebu'l-Kâsım Gürgânî (k.s.), diğeri Şeyhu'ş-Şuyûh Ebû'l-Hasan Harkânî (k.s.) Hazretleridir. Selçuklu veziri Nizâmülmülk, huzuruna Kuşeyrî ve Cüveynî gibi âlimler geldikleri zaman hürmetle ayağa kalkar, onlara yer gösterirdi. Fakat Ebû Ali Fârmedî (k.s.) geldiği zaman hürmetle ayağa kalkıp karşıladığı gibi onu kendi makamına oturtur, kendisi de önünde diz üstü otururdu. 'Neden böyle yapıyorsun?' diye sorulunca şöyle cevap verirdi: 'Alimler huzuruma gelince bana, sen şöyle iyisin, böyle iyisin diyerek bende olmayan şeylerle beni övüyorlar. Onların bu sözleri nefsimin hoşuna gidiyor. Fakat İmam Ebû Ali Fârmedî (k.s.) ise, bana nefsimin ayıplarını söylüyor, böylece nefsim kırılıyor, yaptığım birçok hatadan vazgeçiyorum.'
Ebû Ali Fârmedî Hazretleri Şafiî mezhebinden olup, İmâm-ı Gazâlî'nin hem fıkıhta hem de tasavvufta üstâzıydı. Hicri 477 (M. 1084) yılının Rebîulevvel ayında, 70 yaşlarında iken âhirete irtihâl ettiler. Kabr-i şerîfleri Tus şehrindedir.
Hicrî:9 Recep 1435   •Fazilet Takvim



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder