Hicaz Demiryolu
HİCAZ DEMİRYOLU
Hicaz Demiryolu projesi Ulu Hakan Sultan Abdülhamid'in en
büyük hayali idi. Kutsal topraklara giden hacıların, çöl yollarında
aylarca süren yolculuklarının kolaylaşması ve hacıların daha güvenli bir
şekilde hacca gidip gelebilmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Osmanlının
bu bölgelerdeki denetiminin sağlanması, bölgeye gidecek askerlerin
ulaşımının kolaylaşması ve bu bölgenin ekonomik gücünün yükseltilmesi
öncelikli hedeflerdir.
{ Bir Umudun İnşası Hicaz Demiryolu
Tam yüzyıl evvel 1908’in sonbaharında raylar üzerinde gıcırdayarak ilerleyen tekerlek sesleri bir kutlu yolculuğun başladığının da habercisiydi. Umuda uzayan raylar, yep yeni heyecanlara ve buruk sevinçlere vesile olmuştu. Osmanlı’dan ümidin kesildiği, koca coğrafyanın en insafsız saldırılarla kuşatıldığı dönemde bir padişahın çırpınışı ve bütün bir islam dünyasının himmetiyle“rüya” denilen demiryolu bitirilmişti. Vagonların yola çıkışı,surrenin trenle gönderilişi, bitti tükendi denilen bir devletin adetayeniden şahlanışının da göstergesiydi.
Bizzat padişahın himmetiyle başlayan ilk faaliyet, zamanla çığgibi büyümüş, iran’dan Amerika’ya; Hindistan’dan Cezayir’e; OrtaAsya’dan Mısır’a; kadar bütün Müslümanları kuşatan bir yardım yarışına dönmüştü. Hattın bitmesine, Osmanlı’nın bölgeden çekilmesine ve demiryolunun türlü entrikalarla bombalanmasına rağmen dünyanın çeşitli yerlerindeki Müslümanlardan hâlâyardım gelmekteydi. }
{ Bir Umudun İnşası Hicaz Demiryolu
Tam yüzyıl evvel 1908’in sonbaharında raylar üzerinde gıcırdayarak ilerleyen tekerlek sesleri bir kutlu yolculuğun başladığının da habercisiydi. Umuda uzayan raylar, yep yeni heyecanlara ve buruk sevinçlere vesile olmuştu. Osmanlı’dan ümidin kesildiği, koca coğrafyanın en insafsız saldırılarla kuşatıldığı dönemde bir padişahın çırpınışı ve bütün bir islam dünyasının himmetiyle“rüya” denilen demiryolu bitirilmişti. Vagonların yola çıkışı,surrenin trenle gönderilişi, bitti tükendi denilen bir devletin adetayeniden şahlanışının da göstergesiydi.
Bizzat padişahın himmetiyle başlayan ilk faaliyet, zamanla çığgibi büyümüş, iran’dan Amerika’ya; Hindistan’dan Cezayir’e; OrtaAsya’dan Mısır’a; kadar bütün Müslümanları kuşatan bir yardım yarışına dönmüştü. Hattın bitmesine, Osmanlı’nın bölgeden çekilmesine ve demiryolunun türlü entrikalarla bombalanmasına rağmen dünyanın çeşitli yerlerindeki Müslümanlardan hâlâyardım gelmekteydi. }
Hicaz
demiryolu’nun yapımı için başta Sultan Abdülhamit Han 2.5 milyon altın
olmak üzere, devletin sivil ve askeri memurları, aylıklarının %10’unu
bağış olarak vermişlerdir. Bu iş için halktan kurban derisi toplanmış,
posta pulları ve madalyalar bastırılmıştır. Bütün dünya müslümanları
büyük maddi bağışlarda bulunmuşlardır. İslâm dünyasınca yapılan bu
yardımlar,“Hicaz Şimendifer Hattı İanesi”nde
toplanmıştır.
Yapımına 1900 yılında başlanan ve toplam uzunluğu 1464 km
olan bu yolun 1300 km’lik Şam-Medine arasına öncelik verilmiştir. Hicaz
demiryolu inşaatında çalışan işçilerle teknik elemanlar yalnızca
müslümanlardan seçilmişti. Ayrıca ray ve benzeri malzemeler İstanbul
tersanelerinde üretilmiş, traversler ise Toros ve Amanos dağlarındaki
ağaçlardan yapılmıştır.
KİSVE BÖLGESİNDE ÇALIŞAN DEMİRYOLU İŞÇİLERİ VE ASKERLER
Issız,
çorak, susuz ve kumlu çöllerde iklim şartları ile mücadele eden
askerlerimiz, aynı zamanda demiryolu yapılmasına karşı çıkan ve
engellemeye çalışan eşkıya ile mücadele etmiş ve bu uğurda pek çok şehit
vermişlerdi.
Bütün bu zorluklara, meşakkate karşı
mücadele eden askerlerimizi ve demiryolunda çalışan işçilerimizi ayakta
tutan güç, böyle kutsal ve manevî yönü büyük olan bir işte görev
almanın verdiği moral ve Hz.
Muhammed (s.a.s) sevgisi idi.
ŞAM (DAMASCUS) İSTASYONU
KİSVE İSTASYONU
TEBUK İSTASYONU
AL MUAZZAM TREN İSTASYONUN AÇILIŞI
YARMUK KÖPRÜSÜ
MEDAİN SALEH İSTASYONU
AL ULA TREN İSTASYONU
CESİM KÖPRÜSÜ
HAFİRAH İSTASYONU
II. Abdülhamid Han, demiryolu hattı mukaddes belde Medine’ye ulaşınca, Resulullah’ın rûhaniyeti gürültüden rahatsız olmasın diye raylara keçe döşenmesini istemiştir. İşte ecdadımızın peygamber sevgisini gösteren bir güzel örnek daha. Allah onlardan razı olsun.
MEDİNE İSTASYONU
Hicaz Demiryolu hattı 27 Ağustos 1908 tarihinde Şam’dan ilk trenin hareketi ile açılmıştır.
Açılışından
8 yıl sonra, 1916’da demiryolu hatları İngiliz casusu Lawrance’in
örgütlediği Araplar tarafından kısmen tahrip edilmiştir. Ayrıca I. Dünya
Savaşı’nda da tahribata uğramıştır.
Bugün
halen, Medine İstasyonu, Amberiye Cami ile lokomotifler ve ahşap
vagonlar mahzun, boynu bükük Osmanlı izleri olarak yıkılmaya ve çürümeye
terk edilmiş, adeta unutturulmak istenen bir tarih gibi durmaktadır.
Günümüzde
bu hattın yeniden yapılması planlanıyor. Gönül ister ki İstanbul’dan
Peygamber diyarına uzanan bu gönül köprüsü bir an önce kurulsun ve
mukaddes topraklar ile Türkiye arasında sıcak ilişkiler yeniden başlasın
Hicaz Demiryolu Haritası.
Hicaz Demiryolu İstasyonları
Şam (Damascus) İstasyonu 0 Km.
Kisve (Kiswe) İstasyonu 21 Km
Ali (Deir Ali) İstasyonu 31 Km
Mescid (Masjit) İstasyonu 50 Km
Şebab (Jebab) İstasyonu 63 Km
Habib (Khabab) İstasyonu 69 Km
Muhacceh (Mahajjah) İstasyonu 78 Km
Şakra (Shakra) İstasyonu 85 Km
Esra (Izra) İstasyonu 91 Km
Dera (Dar’a) İstasyonu 123 Km
Nasip (Nassib) İstasyonu 136 Km
Mafra (Mafraq) İstasyonu 162 Km
Semra (Samra) İstasyonu 185 Km
Zarga (Zarga) İstasyonu 203 Km
Amman İstasyonu 222 Km
Jiza(Jiza) İstasyonu 260 Km
Katran (Qatrana) İstasyonu 326 Km
Maan İstasyonu 326 Km
Kadir El Hac (Ghadir al-Hajj) İstasyonu 475 Km
Batn al-Ghul İstasyonu 520 Km
Mudevver (Mudawwara) İstasyonu 572 Km
Tebük (Tabuk) İstasyonu 692 Km Al-Akhdar
El Akdar (Al-Akhdar) İstasyonu 760 Km
Al Muazzam İstasyonu 822 Km
Al Hamra İstasyonu 880 Km
Medain Salih İstasyonu 955 Km
Al-Ula İstasyonu 980 Km
Zümrüt İstasyonu 1048 Km
Hedia İstasyonu 1133 Km
Ebu Namn İstasyonu 1176 Km
Hafire İstasyonu 1290 Km
Medine İstasyonu 1302 KmYok böyle bir tren
Yok böyle bir tren uzunluğu
Güney Kalifornia'da Burlington Northern Santa Fe şirketine ait tahıl ve benzeri malzemeler taşınan bu tren 10 bin metreye yakın uzunluğu ile muadillerini geride bırakacak gibi görünüyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder