4 Haziran 2012 Pazartesi

Hicaz Demiryolu



Hicaz Demiryolu


HİCAZ DEMİRYOLU
Hicaz Demiryolu projesi Ulu Hakan Sultan Abdülhamid'in en büyük hayali idi. Kutsal topraklara giden hacıların, çöl yollarında aylarca süren yolculuklarının kolaylaşması ve hacıların daha güvenli bir şekilde hacca gidip gelebilmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Osmanlının bu bölgelerdeki denetiminin sağlanması, bölgeye gidecek askerlerin ulaşımının kolaylaşması ve bu bölgenin ekonomik gücünün yükseltilmesi öncelikli hedeflerdir.

{ Bir Umudun İnşası Hicaz Demiryolu
  Tam yüzyıl evvel 1908’in sonbaharında raylar üzerinde gıcırdayarak ilerleyen tekerlek sesleri bir kutlu yolculuğun başladığının da habercisiydi. Umuda uzayan raylar, yep yeni heyecanlara ve buruk sevinçlere vesile olmuştu. Osmanlı’dan ümidin kesildiği, koca coğrafyanın en insafsız saldırılarla kuşatıldığı dönemde bir padişahın çırpınışı ve bütün bir islam dünyasının himmetiyle“rüya” denilen demiryolu bitirilmişti. Vagonların yola çıkışı,surrenin trenle gönderilişi, bitti tükendi denilen bir devletin adetayeniden şahlanışının da göstergesiydi.

Bizzat padişahın himmetiyle başlayan ilk faaliyet, zamanla çığgibi büyümüş, iran’dan Amerika’ya; Hindistan’dan Cezayir’e; OrtaAsya’dan Mısır’a; kadar bütün Müslümanları kuşatan bir yardım yarışına dönmüştü. Hattın bitmesine, Osmanlı’nın bölgeden çekilmesine ve demiryolunun türlü entrikalarla bombalanmasına rağmen dünyanın çeşitli yerlerindeki Müslümanlardan hâlâyardım gelmekteydi.
}








 HİCAZ DEMİRYOLU YAZILI ORJİNAL OSMANLICA LEVHA



Hicaz demiryolu’nun yapımı için başta Sultan Abdülhamit Han 2.5 milyon altın olmak üzere, devletin sivil ve askeri memurları, aylıklarının %10’unu bağış olarak vermişlerdir. Bu iş için halktan kurban derisi toplanmış, posta pulları ve madalyalar bastırılmıştır. Bütün dünya müslümanları büyük maddi bağışlarda bulunmuşlardır. İslâm dünyasınca yapılan bu yardımlar,“Hicaz Şimendifer Hattı İanesi”nde
toplanmıştır.


Yapımına 1900 yılında başlanan ve toplam uzunluğu 1464 km olan bu yolun 1300 km’lik Şam-Medine arasına öncelik verilmiştir. Hicaz demiryolu inşaatında çalışan işçilerle teknik elemanlar yalnızca müslümanlardan seçilmişti. Ayrıca ray ve benzeri malzemeler İstanbul tersanelerinde üretilmiş, traversler ise Toros ve Amanos dağlarındaki ağaçlardan yapılmıştır.
 KİSVE BÖLGESİNDE ÇALIŞAN DEMİRYOLU İŞÇİLERİ VE ASKERLER


Issız, çorak, susuz ve kumlu çöllerde iklim şartları ile mücadele eden askerlerimiz, aynı zamanda demiryolu yapılmasına karşı çıkan ve engellemeye çalışan eşkıya ile mücadele etmiş ve bu uğurda pek çok şehit vermişlerdi.
Bütün bu zorluklara, meşakkate  karşı mücadele eden askerlerimizi ve demiryolunda çalışan işçilerimizi ayakta tutan güç, böyle kutsal ve manevî yönü büyük olan bir işte görev almanın verdiği moral ve Hz. Muhammed (s.a.s) sevgisi idi.
 ŞAM (DAMASCUS) İSTASYONU

KİSVE İSTASYONU

TEBUK İSTASYONU

 
AL MUAZZAM TREN İSTASYONUN AÇILIŞI

 
 YARMUK KÖPRÜSÜ


MEDAİN SALEH İSTASYONU

 

AL ULA TREN İSTASYONU



CESİM KÖPRÜSÜ


HAFİRAH İSTASYONU


Hicaz Demiryolunda 1903 yılında Amman’a, 1904 yılında Maan’a, 1905 yılında Hayfa’ya, 1906 yılında Medayin Salih’e ve 1908 yılında Medine İstasyonuna ulaştı.
II. Abdülhamid Han, demiryolu hattı mukaddes belde Medine’ye ulaşınca, Resulullah’ın rûhaniyeti gürültüden rahatsız olmasın diye raylara keçe döşenmesini istemiştir. İşte ecdadımızın peygamber sevgisini gösteren bir güzel örnek daha. Allah onlardan razı olsun.
 MEDİNE  İSTASYONU


Hicaz Demiryolu hattı 27 Ağustos 1908 tarihinde Şam’dan ilk trenin hareketi ile açılmıştır.
Açılışından 8 yıl sonra, 1916’da demiryolu hatları İngiliz casusu Lawrance’in örgütlediği Araplar tarafından kısmen tahrip edilmiştir. Ayrıca I. Dünya Savaşı’nda da tahribata uğramıştır.
Bugün halen, Medine İstasyonu, Amberiye Cami ile lokomotifler ve ahşap vagonlar mahzun, boynu bükük Osmanlı izleri olarak yıkılmaya ve çürümeye terk edilmiş, adeta unutturulmak istenen bir tarih gibi durmaktadır.

Günümüzde bu hattın yeniden yapılması planlanıyor. Gönül ister ki İstanbul’dan Peygamber diyarına uzanan bu gönül köprüsü bir an önce kurulsun ve mukaddes topraklar ile Türkiye arasında sıcak ilişkiler yeniden başlasın
Hicaz Demiryolu Haritası.




Hicaz Demiryolu İstasyonları
Şam (Damascus) İstasyonu  0 Km. Kisve (Kiswe) İstasyonu  21 Km Ali (Deir Ali) İstasyonu  31 Km Mescid (Masjit) İstasyonu 50 Km Şebab (Jebab) İstasyonu  63 Km Habib (Khabab) İstasyonu  69 Km Muhacceh (Mahajjah) İstasyonu  78 Km Şakra (Shakra) İstasyonu  85 Km Esra (Izra) İstasyonu  91 Km Dera (Dar’a) İstasyonu  123 Km Nasip (Nassib) İstasyonu  136 Km Mafra (Mafraq) İstasyonu  162 Km  Semra (Samra) İstasyonu  185 Km Zarga (Zarga) İstasyonu  203 Km Amman İstasyonu  222 Km Jiza(Jiza) İstasyonu  260 Km Katran (Qatrana) İstasyonu  326 Km Maan İstasyonu  326 Km Kadir El Hac (Ghadir al-Hajj) İstasyonu  475 Km Batn al-Ghul İstasyonu  520 Km   Mudevver (Mudawwara) İstasyonu  572 Km Tebük (Tabuk) İstasyonu  692 Km Al-Akhdar El Akdar (Al-Akhdar) İstasyonu  760 Km Al Muazzam İstasyonu  822 Km Al Hamra İstasyonu  880 Km Medain Salih İstasyonu  955 Km Al-Ula İstasyonu  980 Km Zümrüt İstasyonu 1048 Km Hedia İstasyonu  1133 Km Ebu Namn İstasyonu 1176 Km Hafire İstasyonu  1290 Km Medine İstasyonu 1302 Km


 

demiryolu16 300x195 demiryolu1

Yok böyle bir tren





Yok böyle bir tren uzunluğu
Güney Kalifornia'da Burlington Northern Santa Fe şirketine ait tahıl ve benzeri malzemeler taşınan bu tren 10 bin metreye yakın uzunluğu ile muadillerini geride bırakacak gibi görünüyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder