12 Ocak 2015 Pazartesi

GÜZEL AHLAK HAKKINDA



GÜZEL AHLAK HAKKINDA

وَقاَلَ الْاِماَمُ الْمُسْتَغْفِرُ: قَصَدْتُ الْمِصْرَ لِطَلَبِ الْعِلْمِ مِنَ الْاِماَمِ أَب۪ى حاَمِدِ بْنِ أَحْمَدَ فَأَخْبَرَن۪ى بِـإِ سْناَدٍ عَنْ مَشَآئِخِه۪ عَنْ خاَلِدِ بْنِ وَل۪يدٍ ،

— İmam Müsteğfir dedi ki: Ebu Hamid bin Ahmed’den ilim öğrenmek için Mısır’a (şehre) gittim. Bana meşaihden Halid Bin Velid’in isnadını haber verdi.
أَنَّـهُ قاَلَ : جآَءَ رَجُلٌ إِلٰى رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ تَعاَلٰى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قاَلَ إِنّ۪ى أَسْئَـلُكَ ياَ رَسُولَ اللَّهِ عَمَّا يَعْن۪ين۪ى ف۪ى الدُّنْياَ وَالْاٰخِرَةِ فَقاَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :  سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ ،

Halid Bin Velid (ra) şöyle dedi: — “Bir adam Rasulüllah (s.a.v.)’e geldi Ya Rasulellah dünya ve ahirette bana fayda verecek şeylerden sana soracağım dedi. Peygamberimiz (s.a.v.) de sor dedi.”
١- فَقاَلَ :يَا نَبِيَّ الّلهِ  أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ ،   قاَلَ:   إِتَّقِ اللّٰهَ تَعاَلٰى تَكُنْ أَعْلَمَ النَّاسِ .

Adam dedi ki –“ُ ُEy Allahın Peygamberi Ben insanların en bilgilisi olmak istiyorum”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Allah’dan korkarsan insanların en bilgilisi olursun.”
٢- فَقاَلَ : أُحِبُّ أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَغْنَى النَّاسِ ،   قاَلَ:   كُنْ قَانِعاً تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ

Adam
Ya Resülullah “Ben insanların en zengini olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Kanaatkâr olursan insanların en zengini olursun.”
٣-فَقاَلَ :أُحِبُّ أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ خَيْرَ النَّاسِ ،   قاَلَ:   خَيْرُ النَّاسِ مَنْ يَنْفَعُ النَّاسَ فَكُنْ ناَفِعاً لَهُمْ .

Adam
Ya Resülullah “Ben insanların en hayırlısı olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “insanların en hayırlısı insanlara faydalı olandır. O zaman insanlara faydalı ol.”
٤- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَعْدَلَ النَّاسِ،   قاَلَ:   أَحِبَّ لِلنَّـاسِ ماَ تُحِبُّ لِنَفْسِكَ تَكُنْ أَعْدَلَ النَّاسِ.

Adam
Ya Resülullah “Ben insanların en adaletlisi olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Kendin için sevdiğini insanlar için de seversen insanların en adaletlisi olursun.”
٥- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ أَخَصَّ النَّاسِ إلى اللَّهِ تَعَالَى ،   قاَلَ:   أُكْـثِـرْ ذِكْرَ اللّٰهِ تَكُنْ أَخَصَّ الْعِبَادِ إلى اللَّهِ تَعَالَى .

Adam
Ya Resülullah “Ben Allah a insanların en sevgilisi en seçkini olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Allah’ı çok zikredersen insanların en sevgilisi en mümtazı olursun.”
٦- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُحْسِن۪ينَ ،   قاَلَ:   اُعْبُدِ اللهَ كَاَنَّكَ تَرَاهُ فَاِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَاِنَّهُ يَرَاكَ  .

Adam Ya Resülullah — “Ben Muhsinlerden olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Ozaman sanki sen Allah ı görüyormuşsun gibi ibadet et eger sen onu görmüyorsan Allah seni görüyor .”
٧- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُط۪يع۪ينَ ،   قاَلَ:   أَدِّ فَرَآئِضَ اللّٰهِ تَعاَلٰى تَكُنْ مُط۪يعاً .

Adam
Ya Resülullah “Ben itaat edicilerden olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Allah-u Teâlâ’nın farzlarını yerine getirirsen itaat edici olursun.”
٨- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَلْقٰى اللّٰهَ نَـقِيًّا مِنَ الذُّ نُوبِ ،   قاَلَ:  إِغْتَسِلْ مِنَ الْجَناَبَةِ مُتَطْه۪يرًا تَلْقَى اللّٰهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ ماَ عَلَيْكَ ذَنْبٌ .

Adam
Ya Resülullah “Ben günahlardan tertemiz olduğum halde Allah (c.c.)’a kavuşmayı istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — Tertemiz olarak cenâbetlikten guslet ki, Allah (c.c.)’a kıyamet gününde üzerinde hiç bir günah olmadığı halde  sen Allah a kavuşursun.”
٩- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَحْشُرَ يَوْمَ الْقِياَمَةِ ف۪ى النُّورِ ،   قاَلَ:   لاَ تَظْلِمْ أَحَدًا تُحْشَرْ يَوْمَ الْقِياَمَةِ ف۪ى النُّورِ.

Adam
Ya Resülullah “Ben kıyamet gününde nur içerisinde haşr olmayı istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Kimseye zulmetme kıyamet gününde nur içerisinde haşr olunursun.”
١٠- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يَرْحَمَنِىَ رَبّ۪ى ،   قاَلَ:   إِرْحَمْ نَفْسَكَ وَارْحَمْ خَلْقَ اللّٰهِ تَعاَلٰى يَرْحَمْكَ الله.

Adam
Ya Resülullah “Ben Rabbimin bana merhamet etmesini istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Kendine ve Allah-u Teâlâ’nın yarattıklarına merhamet et Allah (cc) da sana rahmeti ile muamele eder.”
١١- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ تَقِلَّ ذُنُوب۪ى ،   قاَلَ:   إِسْتَغْفِرِ اللّٰهَ تَقِلَّ ذُنُوبُكَ

Adam
Ya Resülullah “Ben günahlarımı azaltmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Devamlı Allâh-u Teâlâ’ya istiğfar et, günahların az olur.”
١٢- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ اَكْرَمَ النَّاسِ ،   قاَلَ:    لاَتَشْكُ  اللّٰهَ تَكُنْ أَكْرَمَ النَّاسِ .

Adam
Ya Resülullah “Ben insanların en şereflisi olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Allah-u Teâlâ’yı mahlukata  şikayet etme insanların en kıymetlisi sen olursun.”
١٣- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يُوَسَّعَ عَلَىَّ فِى الرِزْقِ ،   قاَلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ  :   دُمْ عَلٰى الطَّهاَرَةِ يُوَسَّعْ عَلَيْكَ فِى الرِّزْقِ .

Adam
Ya Resülullah “Ben  benim rızkımın bol olmasını istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Abdesli olmaya devam et sana rızık hususunda genişlik yapılır rızkın bol olur.”
١٤- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ مِنْ أَحِبَّــآءِ اللّٰهِ وَرَسوُلِهِ  ،  قاَلَ:   أَحْبِبَّ ماَأَحَبَّ اللّٰهُ تَعاَلٰى وَرَسُولُهُ وَأَبْغِضْ ماَ أَبْغَضَ اللّٰهُ  وَرَسُولُهُ .

Adam
Ya Resülullah “Ben Allah-u Teâlâ’nın dostlarından sevgililerinden olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “O zaman sen Allah ve Rasulünün sevdiklerini sev buğz ettiklerine buğz et.”
١٥- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ أَكُونَ اٰمِناً مِنْ سَخَطِ اللّٰهِ  ،  قاَلَ:   لاَتَغْضَبْ عَلٰى أَحَدٍ تَاْمَنْ مِنْ غَضَبِ اللّٰهِ وَسَخَطِهِ .

Adam
Ya Resülullah “Ben Allah-u Teâlâ’nın gadabından öfkesinden emin olmak istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Hiç bir kimseye gadaplanma öfkelenme Allah-u Teâlâ’nın gadabından öfkesinden  emin olursun.”
١٦- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ تُسْتَجَآبَ دَعْوَت۪ى ، قاَلَ:   إِجْتَنِبْ عَنِ الْحَراَمِ .

Adam
Ya Resülullah “Ben dualarımın kabul olunmasını istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Haramlardan sakınır isen duların müstecab olur.”
١٧- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ لاَ يَفْضَحَنِىَ اللّٰهُ تَعاَلٰى عَلٰى رُؤُسِ الْاَشْهَادِ ،  قاَلَ:   إِحْفَظْ  فَرْجَكَ كَيْلاَ تَفْضِحَ عَلٰى رُؤُسِ الْاَشْهَادِ.

Adam
Ya Resülullah “Allah-u Teâlâ’nın beni mahlûkâtın başında (Gözleri önünde) ayıplarımı ifşâ ederek reziyli rusvay etmemesini utandırmamasını istiyorum.”
Peygamberimiz (s.a.v.) — Şahidlerin huzurunda (Gözleri önünde) İnsanların içinde mahşer gününde  ayıplarının ifşâ edilerek utandırılmaman için, ud
mahallini ( avret mahallini ) sen koru muhâfaza et.”
١٨- فَقاَلَ : أُحِبُّ أَنْ يَسْتُرَ عَلٰىَّ عُيُوبِى    قاَلَ:   اُسْتُرْ عُيُوبَ إخْوَانِكَ يَسْتُرِ اللهُ عَلَيْكَ عُيُوبَكَ .

Adam
Ya Resülullah “Ben ayıblarımı Allah ın kapatmasını istiyorum .”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “O zaman sen Müslüman ların ayıbkarını kapat Allahda senin ayıblarını sana karşı setr eder açmaz seni mahcub etmez.”
١٩- فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يَمْحُوا عَنِّى الْخَطاَياَ ،   قاَلَ:    أَلدُّمُوعُ وَالْخُضُوعُ  وَالْاَمْراَضُ.

Adam
Ya Resülullah Hatalarımı benden silib süpürecek olan şey nedir?”
Peygamberimiz (s.a.v.) —“Gözyaşlarıdır, huzu ve huşu dur yalvarmakdır  ve hastalıklardır.”
٢٠- فَقاَلَ : أَىُّ حَسَنَةٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللّٰهِ تَعاَلٰى ،   قاَلَ:   حُسْنُ الْخُلْقِ وَالتَّواَضُعُ وَالصَّبْرُ عَلٰى الْبَلِيَّةِ وَالرِّضاَ باِلْقَضَا
.
Adam
Ya Resülullah “Allah-u Teâlâ’nın yanında hangi iyilik hanki amel daha faziletlidir?”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Ahlakın güzel olmasıdır, alçak gönüllü olmakdır, belalara sabretmektir ve kazaya (Kadere) Cenabı hakkın takdirine rıza göstermektir.”
٢١- فَقاَلَ : أَىُّ سَيِّئَةٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ تَعاَلَى ،   ققاَلَ:   سُوءُ الْخُلُقِ وَاشُّحُّ الْمُطاَعُ  .

Adam
Ya Resülullah “Allah-u Teâlâ’nın yanında hanki günah daha büyükdür ?”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Kötü ahlakdır ve itaat olunan tatbik edilen cimrilikdir .”
٢٢- فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يُسَكِّنُ غَضَبَ الرَّحْمٰنِ ،   قاَلَ:    إِخْفآَءُ الصَّدَقَةِ وَصِلَةُ الرَّحْمِ .

Adam
Ya Resülullah “Allah-u Teâlâ’nın gazabını ne sakinleştirir?”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Sadakayı gizlemek ve akrabaları ziyaret etmek.”
٢٣- فَقاَلَ : ماَ الَّذ۪ى يُطْفِئُ ناَرَ جَهَنَّمَ ،   قاَلَ:     اَلصَّوْمُ او الصبر فِى الدُّنْياَ عَلَى الْبَلاَءِ وَالْمَصَائِبِ   .
كتاب كنزالعمال  ص   (٤٤۱٥٤ )   كتاب كنز العمال ص127-129.
   Adam Ya Resülullah “Cehennemin ateşini söndürecek olan şey nedir?”
Peygamberimiz (s.a.v.) — “Oruç dur  veya dünyada belalar ve musibetler üzere sabretmekdir.
قَال الْاِماَمُ الْمُسْتَغْفِر۪ى : وَاللّٰهُ ماَ سَمِعْتُ حَد۪يثاً أَجْمَعَ الْمَحاَسِنِ الشَّر۪يفَةِ وَمَكاَرِمِ الْاَخْلاٰقِ مِنْ هٰذَا الْحَد۪يثِ فَرَحِمَ اللّٰهَ تَعاَلٰى عَبْداً تَأَمَّلَ وَ عَمِلَ بِه۪ ذَكَرَهُ اْلإِماَمُ الْقُرْطُبِىُّ، وَابْنُ مَلِكٍ.
)
إرشادية ص:٤٦١ (

İmam Müsteğfir, dedi ki: “Allah’a kasem ederim ki, bundan daha güzel ahlakı güzelleştirip güzellikleri toplayan hadis işitmedim. Allah-u Teâlâ bu hadisi düşünüp amel eden kullarına rahmet etsin. İmam Kurtubi ve İbn-ü Melik zikretmişlerdir.”




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder