قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مِفْتَاحُ الْجَنَّةِ الصَّلَاةُ
وَمِفْتَاحُ الصَّلَاةِ الْوُضُوءُ. (ت)
بيغمبر أفندمز ( صلى الله عليه وسلم ) بويوردولر : " جنتيك آناحتارى
نماز ، نامازيك آناحتارى ده عبدستدر ."
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) buyurdular: “Cennetin anahtarı namaz,
namazın anahtarı da abdesttir.”
(Hadîs-i Şerîf, Sünen-i Tirmizî)
Hicrî: 07 Rebîulâhir 1437 Fazilet Takvimi
NAMAZIN ANAHTARI: ABDEST
Abdestin farzları dörtdür:
Yüzünü (alnının başlangıcından çenesinin altına ve bir kulağının yumuşak yerinden diğer kulağının yumuşağına dek) yıkamak.
Ellerini kollarına doğru dirsekleri ile beraber yıkamak.
Başının dörtte birini mesh eylemek, yani yaş elini sürmek.
Ayaklarını topukları ile yıkamak.
Sünnet üzere abdest şöyledir:
Besmele ile ellerini bileklerine kadar üç kere yıkar. Mümkünse dişlerini misvâkladıktan sonra ağzını ayrı ayrı su ile üçer kere çalkalar. Sonra burnuna ayrı ayrı su çekip sümkürerek üç kere yıkar. Sonra abdest almaya kalbiyle niyet eder ve âzâların yaşlıkları kuruyacak kadar ara vermeden sıra ile üçer kere yıkar, başını bir kere mesheder.
Âzâları ilk yıkamak farz, ikinci ve üçüncüsü sünnettir. Üçten fazla yıkamak mekruh veya haramdır.
Başının tamamını (kaplama) meshetmek, elinin ve ayak parmaklarının ve sakalının aralarını hilallemek, kulaklarının içini şehâdet parmağının ucu ile ve ardını başparmağının içi ile mesh etmek sünnettir.
Kulaklarını mesh ettikten sonra elinin üç parmağının arkası ile -boğazı değil- ensesini mesh etmek ve ellerini ve ayaklarını sol el ile yıkarken sağından başlamak, ağzına ve burnuna suyu sağ eliyle vermek ve burnunu sol eliyle sümkürmek müstehabdır.
Abdestin âdabı: Abdest alırken mümkünse kıbleye dönmek, her âzâsını besmele ve kelime-i şehâdetle yıkamak, özürlü değilse abdesti vakit girmeden almak, abdestten sonra salevât okumak ve “Allahümmec’alnî mine’t-tevvâbîn vec’alnî mine’l-mütetahhirîn vec’alnî min ıbâdike’s-sâlihîn vec’alnî mine’llezîne lâ havfün aleyhim velâhüm yahzenûn” deyip Kadr (İnnâ enzelnâhu) sûresini okumak.
Abdest alırken abdesti bozan bir şey olursa yeniden başlamak îcâp eder. Abdest aldıktan sonra tıraş olsa ve tırnak kesse yerlerini yeniden mesh etmek ve yıkamak îcâp etmez.
Hicrî: 07 Rebîulâhir 1437 Fazilet Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder