Hadîs-i Şerîf: “Kim, Allah için hacceder ve hacda faydasız söz konuşmaz ve günah
işlemezse, anasından doğduğu gündeki gibi -günahsız olarak- geri döner.”
(Hadîs-i Şerîf, Sahîh-i Buhârî ve Müslim)
Hicrî: 20 Zilkâde 1433 FAZİLET TAKVİMİ
HACCIN ŞARTLARI VE KISIMLARI
Haccın farz olmasının şartları:
1- Müslüman olmak,
2- Haccın
farz olduğunu bilmek,
3- Bâliğ (ergen) olmak,
4- Akıllı olmak,
5- Hür
olmak,
6- Nafakaya ve vâsıtaya muktedir olmak,
7- Vakit (hac ayları),
8-
Hacca gidip dönünceye kadar bakmakla mükellef olduğu kimselerin
geçimlerini sağlayacak imkânı ve gidiş geliş müddeti içinde yol masrafı
ile âile fertlerinin geçimini temin etmiş olmak.
Haccın farz olması için zekâtta olduğu gibi belli bir nisâb yoktur.
Haccın farz olması için zekâtta olduğu gibi belli bir nisâb yoktur.
Haccın edâsının farz olmasının şartı beştir:
1- Sıhhatli olmak,
1- Sıhhatli olmak,
2- Yol emniyeti olmak,
3- Hacca gitmeğe (hapislik gibi)
bir mânî olmamak,
4- Kadınların yanında kocası veya güvenilir bir
mahremi bulunması,
5- Kadınların iddet bekliyor olmaması.
Hac, hükmü itibariyle üç kısımdır:
Farz hac: Kendisinde haccın şartları bulunan kimselerin, ömürlerinde bir defa yapmaları îcâbeden hacdır.
Farz hac: Kendisinde haccın şartları bulunan kimselerin, ömürlerinde bir defa yapmaları îcâbeden hacdır.
Vâcib
hac: Bir kimsenin nezrederek (adayarak) üzerine vâcib kıldığı hacdır.
Başlandıktan sonra bozulan nâfile haccın kazâsı da vâcibtir.
Nâfile
hac: Farz ve vâcib olan hac dışındaki hac nâfiledir.
Üzerine hac farz
olmayan çocuğun veya kölenin yapacağı hac da nâfiledir.
Farz, vâcib yahut nâfile hac edâsı itibarı ile üç türlüdür:
Hacc-ı İfrâd: Hac mevsiminde umresiz olarak yapılan hacdır.
Hacc-ı
Temettû: Aynı senenin hac aylarında umre ve haccı ayrı ayrı ihramlarla
edâ etmektir. Temettû haccına niyet eden kimse, dilediği zaman bir
Mekkeli gibi umre yapabilir. Şükür kurbanı kesmesi vâciptir. Hacc-ı
temettû, hacc-ı ifrâddan daha faziletlidir.
Hacc-ı Kırân: Bir ihrâmla
umre ve haccı berâber yapmaktır. Hacc-ı temettûde olduğu gibi şükür
kurbanı kesmek vâciptir. Hacc-ı kırân, hacc-ı ifrâd ve hacc-ı temettûdan
daha faziletlidir. Hacc-ı kırân ve hacc-ı temettû âfakî olanlar (Mikât
hâricinden Mekke'ye gelenler) içindir. (Hac Rehberi, Fazilet Neşriyat)
Hicrî: 20 Zilkâde 1433 FAZİLET TAKVİMİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder