25 Nisan 2012 Çarşamba

SÜLEYMAN HİLMİ TUNAHAN EFENDİ HAZRETLERİNİN GENÇLERE BEŞ MÜHİM NASİHATİ



SÜLEYMAN HİLMİ TUNAHAN EFENDİ HAZRETLERİNİN
GENÇLERE BEŞ MÜHİM NASİHATİ

Adapazarlı Osman Eslek tahsil yıllarında Hazretin yanında ve himayesinde bulunmuştu. Kendisi Hazretin akrabalarındandı.
Ziraat mektebine devam ettiği bu yıllarda Hazretten aldığı manevi terbiye, feyiz ve öğrendiği hikmetli şeyler onun bundan sonraki hayatı için kendisine çok büyük bir muvaffakiyet düstürü olmuştur.

Hele O na Hazretin beş maddede toplanan nasihatleri vardır ki, hepimiz için ve bilhassa onun gibi yetişme çağındaki bütün gençler için ne güzel bir düstür, uyulması icab eden ne güzel esaslardır.

Zira Hazret buyurmuşturki " Evladım, bu beş şeyi uygularsan hem cemiyette itibarın olur hem de Ahirette yerin olur"Bu çok mühim Nasihatler şunlardır :

1.  ALLAH yolunda ol, dosdoğru ol, verdiğin sözün eri ol.
Evladım, ağzın laf ediyorsa dilinle doğru ol, sözünle doğru ol.
Sana inanan kişilere karşı sözünden cayma. Eğer sözünü tutarsan "söz" olur ve seni cennete götürür, tutmazsan "köz" olur.

Elinle doğru ol. Kolunu, muzırda değil yardım işinde kullan. Kilogramla satış yapan bir iş  yapıyorsan terazinde, eger metre ile ölçen bir iş yapıyorsan , kumaşcı olursan metren ile  doğru ol. Yağ gaz gibi iş yapıyorsan litren ile doğru ol.
 Doğrunun doğruluğu bütün sülalesine akseder, hepsini hayra götürür.


2. İnsanları sev ve kimseyi kendinden alçak görme. Tevazu sahibi ol, zira en halis ziynet alçakgönüllülük ve tevazudur.. Mütevazi olan kimse, en güzel ziyneti takınmıştır.
Ne şövalye yüzük, ne madalya, ne şu , ne bu değil.

Kimseyi kendinden aşağı görme. Hayatta haset etmeden sağyet, kıskanmadan sev. Sen Memur olacaksın, sana gelen  vatandaşlara sakın yüksekten bakma, yanına geleni ayakta bekletme. Yanında, daima bir sandalye bulundur ve oturtuver. Biraz dinlendirdikten sonra halini sor, işini hallet. Sakın ha "bugün git yarın gel" deme! İşini, o gün bitir. Eğer öyle yapmazsan yirmi parmağım yakandadır..

Eğer memursan ve başında müdürün varsa, haset etmeden say, kıskanmadan sev...
İnsanlar başkasindakini istemez, öyle olma. Gıbta et, fakat hased etme.
Önce itaat sonra ibadet, evvela saymayı öğrenecek, Zira ALLAHın huzuruna fesadla çıkılmaz. ALLAH bana bir verirse,  komşuma, arkadaşıma iki versin" diye düşünürsen, seninki üç olur. Eğer arkadaşın veya komşun böyle düşünmüyorsa, onunki ikide kalır.

Insanlar muhteliftir,  bazısı daha kabiliyetli, bazısı yakışıklı, ben niye onun yerinde olmıyayım dersen olmaz. Elindekinden de oluverirsin. Aksi edenin elindekide gider.
Kendinden  iyi hizmet edecek olan varsa, makamını ona ver. İşte vatanperverlik budur


3. Çalışkan ol, üretici ol. Zira Peygamber Efendimiz "Çalışmak ibadettir" buyuruyor. Üretici ol!,  Tarlanı ek, mahsülünü al, komşuna ver, ağaç dik...
Sadaka-i Cariyenin efdali ağaç dikmektir. Sadaka-i cariye, iyi evlat yetiştirmek, ilmi eser bırakmak ve ağaç dikmektir.
Biz heykel dikmeyeceğiz, yeşil ağaç, yeşil âbide dikeceğiz.

Bir dut ağacı 400 sene, ceviz ağacı 700 sene, kestane ağacı 900 sene, çınar ağacı 1500 sene yaşar. Ihlamur ağacı dik, çiçeği şifalıdır.

Bursa'da Osman Gazi'nin ve Orhan Gazi'nin diktiği bin senelik çınarlar var.
Ben bekarken, her sene bir ağaç dikerdim. Şimdi evliyim ve yengen için de her sene bir ağaç dikiyorum.

(Şehzadebaşı camiinin sol tarafinda üç tane çınar, sağ tarafda üç tane ıhlamur var, şu anda 49 yaşındalar onları hazretimizle ben Osman Eslek beraber diktik)

Ben reklam sevmiyorum, kendini methetmek gibi oluyor. Bu yüzden herkese söylemedim, fakat sen bil. Benim Fatih ve Bazayıt Camii yanında birer tane çınar ağacım var.

4. Bildiğini öğret, temiz ol ve temizliğinle örnek ol. Münevver kişi, münevvir kişi demektir. Öyleleri var ki, üç fakülte bitirir de, hasedinden, kıskançlığından (dolayı) hiçbirşey öğretmez, hased eder. Gerçek münevver, bildiğini yapan , yayan ve öğreten kişidir.

Temizlik imanın yarısıdır.Temizlik ibadettir  Eğer sokakta birisi hata yapmışsa (yola pislik yapmışsa) sen, onu ayağının ucu ile örtüver..


5. Günde en az iki kişiye iyilik et, gönlünü al. Çünkü cennetin yolu, gönül almaktan geçer. Gönül almak, Cennetin Firdevs kapısını açmaktır. Bu beş maddenin en kolayı, fakat en "içten geleni" de budur.

Bir gönül kazanmak, 40 vakit namaza bedeldir. Bir gönül kırmak ise, 40 vakit namazın sevabını kaybettirir. Ben sabahları kalkarken, "Ey ALLAH'ım, bana, bugün bir kişiye iyilik yapmak nasip eyle" diye dua ederim.

Evden çıktığında veya eve dönerken karşından gelen ilk kişiye selam ver. Onun vermesini beklersen olmaz, evvela sen ver. İşte o zaman, o da sana karşılığını verecektir. Veren el, alan elden, sunan gönül, alan gönülden azizdir .



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder