قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ
الْجُمُعَةِ أَنْصِتْ وَالْإِمَامُ يَخْطُبُ فَقَدْ لَغَوْتَ. (ق)
رسول
الله أفندمز محمد مصطفى ( صلى الله عليه وسلم ) بيوردولر ." جمعه
كونى ، إمام خطبه اوقوركن آرقاداشنه صوص دسن لاغِوْ يابمش ( يعنى فايداسز سوز
سويلمش ) اولورسون ."
Resûlullah Efendimiz Muhammed Mustafa (sallallâhü aleyhi ve
sellem) buyurdular: “Cuma günü, imam hutbe okurken arkadaşına sus desen
lağiv yapmış (yani faydasız söz söylemiş) olursun.”
(Hadîs-i Şerîf, Müttefekun aleyh)
(Hadîs-i Şerîf, Müttefekun aleyh)
Hicrî: 12 Zilkâde 1438 Fazilet
Takvimi
HUTBE OKUNURKEN KONUŞULMAZ
Cuma günü hatip minbere çıkınca namaz bitinceye kadar cemaatin konuşmayıp sükut etmesi, selam alıp vermemesi, nâfile namaz kılmaması, tesbih okumaması ve aksırana duâ etmemesi icab eder. Hatta hutbede Peygamber Efendimizin (s.a.v.) mübarek isimleri zikredilince cemâatin salat ve selam okumaksızın yalnız dinlemesi efdaldir.
İmam Ebû Yusuf'a göre bu halde gizlice salat ve selam okunur.
Selmân-ı Fârisî Hazretlerinden şu hadîs-i şerîf rivâyet olunmuştur: “İmam hutbeye başladığı zaman susulur.” Diğer bir hadîs-i şerîfte:
“Cuma günü imam hutbe okurken arkadaşına sus desen lağiv yapmış (faydasız söz söylemiş) olursun.” buyrulmuştur.
Yemek ve içmek gibi namazda haram olan şeyler hutbede de haramdır. Hulâsâ, cemâatin hutbeyi başından sonuna kadar dinlemesi vaciptir.
Birinin bir münker (dine uygun olmayan bir şey)i yaptığını görüp diliyle bir şey söylemeden eliyle, başıyla veya gözüyle işaret etse yahut bir şey haber verildiği zaman başıyla işaret ederek cevap verse sahih olan kavle göre bunda beis yoktur.
İmama yakın olmak uzak olmaktan efdaldir. İmamdan uzak olan da susmalı, hutbeyi dinlemelidir.
İmama yaklaşmak için insanların omuzlarından geçmek mekruhtur. Ancak, imam hutbeye başlamamış bulunursa hem sonra gelenlere bir yer bırakmak hem de yakınlık faziletine ermek için geçmekte beis yoktur. Çünkü evvelce ileriye gitmeyip de açık bırakanlar, o mekânı mazeretsiz boş bırakmışlardır. Amma imam hutbeye başlamış ise mescidde olduğu yerde kalmalıdır.
Hutbeyi dinlerken yüzünü hatîbe doğru çevirmek ve namazda oturur gibi oturmak müstehaptır.
Hicrî: 12 Zilkâde 1438 Fazilet
Takvimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder