22 Mart 2016 Salı

NAMAZIN FARZLARINDAN KIRÂAT



عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ; قَرَأَ فِي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ. (م)
أبو هريره ( رضى الله عنه ) روايت أديور : "رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) صباح نمازنيك سنتنده ( برنجى ركعتده ) قلياايهاالكافرون سوره سنى ( إيكنجى ركعتده ده ) قل هوالله احد سوره سنى اوقودى ."
Ebû Hureyre (r.a.) rivâyet ediyor: “Resûlullâh (s.a.v.) sabah namazının sünnetinde (birinci rek’atte) Kul yâ eyyühe’l-kâfirûn sûresini, (ikinci rek’atte de) Kul hüvallâhü ehad…” sûresini okudu.”
 (Hadîs-i Şerîf, Sahîh-i Müslim)
Hicrî: 10  Cemaz,yelâhir  1437  Fazilet Takvimi

İlmihâl: NAMAZIN FARZLARINDAN KIRÂAT


Namazda kırâat, yani: Namaz kılanın kendisi işitecek derecede tecvidli olarak Kur’ân-ı Kerîm âyetlerinden bir miktar okuması, namazın bir rüknü olarak farzdır. Kendi bile işitemeyecek derecede okumak kırâat sayılmaz. İmama uyan kimse ise okumaz.
Nâfile namazlar ile vitrin ve iki rekâtlı farz namazların her rekâtında kıraat farzdır. Fakat dört veya üç rekâtlı farz namazların herhangi iki rekâtında kırâat farzdır. Ancak kıraatin ilk iki rekâtlarda bulunması vâciptir. Binâenaleyh bu ilk iki rekâtlarda kıraatin bilerek terk edilmesi mekruhtur. Sehven terk edilmesinden sehiv secdeleri îcâb eder.
İmâm-ı A’zam’a göre kırâatte farz olan her rekâtta -pek kısa olsa da- bir âyettir. Böyle bir âyet okunduğunda, bu farz yerine getirilmiş olur. Fakat İmâmeyn’e ve İmâm-ı A’zam’dan diğer bir rivayete göre bu miktar, kısa üç âyet veya böyle üç âyet miktarı uzun bir âyettir. İhtiyata uygun olan da budur.
Bir harften veya bir kelimeden ibaret olan bir âyetin veya âyetlerin okunması ise esah olan kavle göre ittifakla kâfî değildir. Çünkü bu, bir kırâat sayılmaz.
Bir âyet-i celîleden başkasını okuyamayan kimse, o âyet-i kerîmeyi İmâm-ı A’zam’a göre bir kere okur, bir rekâtta üç kere tekrar etmez. İmameyn’e göre tekrar eder. Fakat üç âyet okuyabilen kimsenin bir âyeti üç kere tekrar etmesi İmameyn’e göre de câiz değildir.
“Âyetülkürsî” gibi uzun bir âyetin bir kısmını bir rekâtta, diğer kısmını da diğer rekâtta okumak, en sahih olan kavle göre kâfî gelir. Çünkü bunlar, üçer kısa âyete denktir. (B. İslam İlmihali)
Hicrî: 10  Cemaz,yelâhir  1437  Fazilet Takvimi


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder