29 Haziran 2015 Pazartesi

MİDEDEN RUHA YOL VARMIDIR? SİNDİRİM



MİDEDEN RUHA YOL VARMIDIR? SİNDİRİM


Günlük hayat içinde coşkuyla yapılan konuşmalardan sonra, yarından tezi yok sağlıklı beslenmeye, düzenli spor yapmaya ve kötü alışkanlıkları bırakmaya söz vermişliğimiz çok olmuştur. Fakat bizim “yarına” verdiğimiz söz daha sonraki yarınlara ertelenir. Böylece günler, haftalar, aylar ve yıllar hızla geçip gider.
“Nihayet yıpranan bağışıklık, kas ve sindirim sistemi alarm vermeye, hastalık yapmaya başlar. Sonuçta hiç beklemediğimiz ve sevmediğimiz hastalıklar yüzünden, işimizi yapamamaya, hizmetimizi görememeye ve ailemizle yeterince alakadar olamamaya başlarız. Ve en kötüsü de ömrümüzün sonuna kadar bu hastalıklarla uğraşmaya devam ederiz.”
Bu satırlar 2014 yılında “Sağlık için Oruç” kitabını hazırlayan Gülhan Beydemir’e ait. Beydemir devam eden satırlarda, doğrudan çare nedir sorusuna yönelmiş, cevabı da oruç bahsinde bulmuştur. Ancak bin yıl önce imam-ı Gazali “Rub’ul-Mühlikât”ında yemek ve hastalıklar girdabında çaresizce bocalayan günümüz insanının bir sonraki adımını şu cümlelerle anlatmıştır.
“Bütün şehvetlerin, dert ve afetlerin kaynağının mide olduğunda şüphe yoktur. Zira şehvet ve
evlenme arzusu, midenin şehvetine bağlıdır. Yemek ve evlenme arzusu da insanı bol yiyecek temin etmeye ve evlenmeye vesile olan, mal ve mevki teminine teşvik eder. Mal ve serveti çoğaltma arzusu da muhtelif cehalet ve ahmaklıklara ve çeşitli çekememezlik ve hasede yol açar. Bütün bunlar mideyi ihmalin ve bu ihmalden meydana gelen mide dolgunluğu ve tembelliğin neticesidir. Açlık ise kalbin kanını azaltır ve ağartır. Kan ağarınca kalp nurlanır. Aynı zamanda açlık kalbin yağını eritir. Yağ eriyince de kalbin katılığı perde teşkiline sebep olduğu gibi, kalbin yumuşaması mükaşefenin anahtarıdır. Kalbin kanı azaldıkça düşmanın yolu daralır, çünkü düşmanın yolu, şehvet dolu olan kan damarlarıdır.”
KALP VE KEŞİF
imam-ı Gazalinin “Kalbin yumuşaması ve mükaşefenin (keşfetmenin) anahtarıdır.” sözlerinden tıbbın üzerinde kalpten ruha çıkan bir yol görünüyor. Geçmiş yıllarda çok konuşulan bu durum günümüzde hep üzeri kapatılan bir konu oldu.
Bunun yanında doktorlarla yaptığımız görüşmelerde sindirim sistemini detaylandırabiliyoruz. Mide hangi gıdaya nasıl tepki verir, hazımsızlığın sebepleri nelerdir, hangi gıdaları yersek bağırsaklarda dost flora artar ve gıdalardan rahat emilim sağlar, karaciğer nasıl rahatlatılır gibi konular bilebiliyoruz. Günümüzde bilgi gerçekten her ortamda en rahat ulaşılan şeye dönüştü.
insanlar bildikleri halde neden bünyelerine kötü davranmaya devam ediyorlar? Bu sorunun çok farklı cevabı olabilir. Bizim tartıştığımız kısım insanların mideden kalbe giden yolu gördükleri halde, oradan ruha giden yolu dikkate almamaları ya da unutmaları ile alakalı oldu.
Diyetisyen Elif Karacanoğlu, mide ve bağırsak hususunda ihtisas sahibi Prof. Bekir Sami Uyanık, Gastroenteroloji Uzmanı Dr. Resul Kahraman bir de açlık hususunda Rusya ve Amerika’da klinik eğitimlerine katılan Azeri Tabiban Gühan Beydemir ve onun uzun açlık konusunu sorgulayan, Dr. Süleyman ipekçi’den oluşan sahasında uzman kişilerle tartıştık. Farkındalığı arttırıcı güzel cümleleri dosyanın içerisinde bulabilirsiniz. Ancak konunun en dikkat çekici olan yanı gıdanın, kalbe ve ruha sirayet eden yönüdür. Bu yönü beş adımda toplamaya çalıştık.
Kalbe sirayet eden ve oradan ruha ulaşan yönü ile gıdada beş adımın birincisi gıdaların seçilme aşamasında başlıyor. Çoğu insanın ihmal ettiği ağızda uzun uzun çiğnenme ise ikinci aşama. Gıdayı seçme ve çiğneme aşamalarında, kontrol kişinin elinde. Ancak yutularak gözden kaybolan gıdada kişinin kontrol oranı hayli azalıyor. Bundan sonra yemek, metabolizmanın işleyiş hızına, kalitesine göre midede bulamaç haline geliyor. Yemekler midede iken sindirimi artırıcı gıda takviyeleri yapmak mümkün. Ancak beşinci ve son aşama olan, gıdanın bağırsak sisteminde emilerek kana ve kalbe ulaşma sırasında insan ne yedi ise artık ona dönüyor.
• Gıdaların seçilmesinde besinler arasındaki uyum ya da helallik
Prof. Bekir Sami Uyanık, gıdaların seçilmesi hususunda midedeki kimyasal işleme dikkat çekiyor. “Hayati önem taşıyan gıdalar, sindirim sistemimizde kimyasal işlemden geçirilerek faydalı hale gelmektedir. Yenen besinlerin uyumu sindirimi etkilediği gibi onlardan alınan faydayı ziyadeleştirmektedir.”
Besinlerin uyumu konusunda kastedilen sarımsak ile yoğurdun lezzeti, tavuk yemeklerinde patates ve baharatın insan dimağındaki hissiyatı gibi konular değildir. “Beslenmenin altın kuralları”na baktığımızda besinler arasındaki uyum, daha derin, farklı ve son derece dikkat çekici bir konudur. Ne yazık ki, hayati önem taşıyan bu konu, önemli olmasına rağmen yeterince ele alınmamıştır.
Ancak eskiler gıda ürünlerini ayrıştırma ve en iyi şekilde uyum sağlama alışkanlığı hakkında dikkat çekici tavsiyelerde bulunmuşlardır. Eski bir tıp kitabı olan “Cud-şi” (Mavi Beril)’de konuyla ilgili şunlar tavsiye ediliyor: “Et ve balık ile süt birlikte yenilmez, süt ile yemişler birbiriyle uyumsuzdur. Yumurta ile balık ve diğer etler birbiriyle uyumsuzdur. Mercimek çorbası ile birlikte alınan şeker ve kefir gibi asitli süt ürünleri zararlıdır.
Hardal yağında mantar pişirilmez. Bal ile nebatî/ bitkisel yağlar uyumsuzdur. Ekşi yiyecek üzerine süt içilmez ve önceden yenilen yemek hazmedilmeden yeni yemek yenilmez, zira birbirine ters düşerek, savaşacaktır. Alışık olmayan ve zamansız yenilen yemek de zehir gibidir.”
Fransız düşünür Savorin’in: “Bana ne yediğini söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim!” sözü, yemeğin edebiyatını yapıyormuş gibi görünse de aslında farklı bir gerçeği hatırlatıyor. Araştırmacılar, aldığımız besinlerin, beyin biyokimyasını etkileyerek kişiliğimizi ve içinde bulunduğumuz ruh hâlini değiştirebildiği sonucuna ulaştı. Çünkü yenen besinler türlerine göre beyine farklı bir amino asit veriyor.
Kimi uyarıcı, kimi ise yatıştırıcı olan amino asitler, farklı iletişim sinirlerine dönüşüyor. Mesela araştırmalarda hayvanî proteinlerin beyinde uyarıcı sinyal verdikleri tespit edilmiş. Hayvanî protein içeren besinler, yenildiğinde “fenilalanin” maddesi beyne geçiyor ve “nor adrenalin” ile adrenaline dönüşüyor. İşte bu yüzden çok sık et ve et ürünleri ile beslenenlerin aktif, hareketli ve daha sert mîzaçlı oldukları tespit edilmiş. Nitekim aslan, köpek ve etçil hayvanlar yırtıcı; koyun, keçi ve deve gibi hayvanların ise daha uysal ve yumuşak olmaları buna bağlanmış.
Yatıştırıcı ve sakinleştirici olarak bilinen besin maddeleri de karbonhidratlardır. Makarna, ekmek,
bisküvi gibi karbonhidratlı besin yiyen insanlarda “triptofan” adlı kimyasal ileticilerin beyne tesiriyle“serotonin” maddesinin artması sayesinde vücut genel bir huzur ve sakinliğe kavuşur.
Elbette, yiyeceklerin beslenmede temel ölçüsünü, “helâl” ve “haram” kavramları oluşturuyor. Helâl gıdalar, beden ve ruh sağlığını koruyup geliştiriyor, bünyeyi besliyor, fayda veriyor; buna mukabil haram gıdalar, beden ve ruh sağlığını bozuyor, beden ve ruha zarar veriyor.
• Çiğnemeden yutmak
Sindirim sistemi vücut içerisindeki en uzun hadisedir. Ağızdan başlayarak milyarlarca doku bu işin içerisindedir ve bu hücrelerin, dokuların her birinin bir vazifesi vardır. İşte Prof. Dr. Bekir Sami Uyanık’ın konuyu özetleyen cümlesi:
“Ne kadar az çiğnerseniz vücuda o kadar fazla vazife vermiş oluyorsunuz. Çünkü mide ağızdan gelecek gıdayı bulamaç haline getirecek ve bağırsaklar da bunu sindirecek. Şayet ağızdan küçük lokmalara bölünmeden mideye gıda gönderilirse, bu mide de fazla kalacaktır. Bu da şişkinlik yapacak, rahatsız edecek, uzun süre midesi dolu gezen insan rahat iş yapamayacak, zorlanacak ve zorladığında yemek mideden yukarıya çıkmaya çalışacak ve kişi reflü hastalığına yakalanabilecektir.”
• Sindirme merkezi, mide asidi ve stres
Mide ve bağırsaklarda beyinden daha fazla nöron var. Dolayısıyla insanın bütün psikolojisi bağırsakları etkiliyor. Kimi stresten isal oluyor kimi ise kabız olabiliyor.
Gastroloji Uzmanı Dr. Resul Kahraman hadiseyi şöyle özetliyor: “Aslında sindirimin başlangıç noktası beyindir. Yemeği gören beyin, mide asit salınımını arttırmasını ister. Emri alan mide gelecek yemeğe kendisini hazırlar. İyice çiğnenen yemek yutulup mideye geldiğinde, asit sindirim için uygun; asit seviyesi düzenlenmiş bir ortam bulur. İyice çiğnenen yemek yutulup mideye geldiğinde milimetrik zerreciklere ayrılması için hidroklorik asit denen çok güçlü bir asit salgılanıyor. Çiğnenmeden yutulan yemek ise zerreciklere ayrılmada mide için ciddi problem teşkil ediyor.”
• Bağırsaklarda emilim ve açlık hormon ilişkisi
Helalinden ve sağlıklısından seçerek, temiz bir şekilde yemek ve böyle beslenmeye devam etmek, iyi çiğnemek, mide sindirimi için stresten uzak kalmak, hareket yapmak. Sindirim sisteminin buraya kadar olan kısmında elimizden gelenler bunlar. işin bundan sonraki kısmında yetkinin çoğunluğunu hormonlar vasıtasıyla bünyemize devretmiş oluyoruz. Nedir bu hormonlar, ne işe yarar derseniz aslında uzun bir konuyu sorgulamış olursunuz.
Sindirim sistemi konusunda dikkat çekici dört hormon var. Tokluk hissini veren leptin, açlık hissini veren ghrelin, kandaki glukoz seviyesini ayarlayan insülin ve son olarak karaciğerdeki glikojenin glükoza dönüşmesini sağlayan glukagon hormonuna destek olan ve kanın iç organlar ve deriden kaslara sevk edilmesi sinyalini veren adrenalin. Obezite, karaciğer yağlanması, diyabet, hipertansiyon, kalp krizi, felç, kanser çeşitleri, Alzheimer, erken bunama gibi hücre zedelenmesi temelli (dejeneratif) hastalıkların temelinde aslında bu dört hormonun birine ya da bir kaçına karşı direnç oluşması ya da etkisinin artması/azalması yatıyor.
Konuyu uzatmadan sindirimde öne çıkan “leptin ve ghrelin” hormonlarını ele alalım. Leptin hormonunun tokluk hissini verme, yenilenlerin yeterli olup olmadığını beyne iletme gibi görevleri var. Ayrıca leptin hormonu, depoda birikmiş vücut yağlarının enerji olarak kullanılmasını sağlıyor.
4-5 saat içinde bir şey yenmediği takdirde, depo edilmiş yağlar kan şekerine dönüşerek vücudun enerji ihtiyacına dönüşür, böylece vücuttaki fazla yağlar erimeye başlar. Yağ hücrelerinden salgılanan bu hormona karşı direnç geliştiğinde ise beyne “dur artık yeme” sinyali geç gider. Aşırı kilolu kişilerde hormonun seviyesi yüksektir ancak verdiği sinyale karşı direnç kırılmıştır. Bu sebeple birikmiş yağları yakabilmek ve hücre zedelenmesi temelli hastalıklardan korunabilmek için leptin hormonunun ve diğer hormonların düzenli salgılanması şarttır.
Konunun sağlık yönünde bundan sonra hormonların direnci için farklı şeyler söylenilebilir. Ancak Gülhan Beydemir’in konuya bakış açısı çok farklı. Vücudumuzdaki bütün mikropların ve parazitlerin suyun içerisinde yaşadığını söyleyen Beydemir şöyle devam ediyor: “Oruç ve açlık konusunu çalışan Rusya’da Nikolayev isimli doktor hastaların iştahlarının kesilmeye başladığında iyileştiklerini gördü. Daha sonra hastalara yemek yemeyi yasaklamaya başladı. 1877’de Duin isimli Amerikalı doktor ölen insanların organlarının nasıl öldüğünü inceliyor ve en son ölen organın beyin olduğunu görüyor. Bundan sonra faaliyetlerine daha korkusuz devam ediyor. Dünyada bu yolda ilerleyerek hastalara hizmet veren 25 poliklinik var. Ve bu poliklinikler açlığın özellikle dejeneratif hastalıkların tedavisindeki başarılıları ile ünlüler.”
Gerçekten oruç tutulduğu zaman vücudun suyu azalır ve böylece bütün o mikroplar ve parazitler dengelenir. Oruca başlandığı zaman vücudun tamamı yenilenmeye başlıyor. Yemeye dur dediğiniz zaman vücudun kendi savunma mekanizması harekete geçire ve hormon dirençleri düzelir.
Ancak Gülhan Beydemir’in bahsettiği uzun açlık konusuna Dr. Süleyman İpekçi açıklık getiriyor. “Uzun süren açlıklarda vücudumuzdaki yağların yakılması beraberinde ketoz denilen bir duruma yol açar. Bu da sadece glukozu yakıt olarak kullanabilen beyin ve kırmızı kan hücreleri için dejeneratif (yıkıcı) bir sürecin başlaması demektir. Bu durum da oksijenin dokulara yeterli ulaşamaması, beyinin bilişsel fonksiyonlarının zayıflaması anlamına gelir. Bu konuda denge ifrat ve tefritten uzak durarak kurulabilir. Ketoza neden olmadan sünnete uygun olarak iftar ve sahurda az az yenmeli, glukozu kullanabilen hücreleri yıkım sürecine sokmamalıdır.”
• Hazımsızlık ve su meselesi
Su mideden bağırsaklara geçerek oradan emilip böbrekler vasıtası ile atılıyor. Ancak suyun sindirim sistemi içerisindeki yeri hep göz ardı ediliyor bu da hazımsızlık problemini arttırıyor. Bu konuda Diyetisyen Elif Karacanoğlu’nun hatırlattıkları gerçekten önemli. “Yemekle içilen fazla su midenin asit oranını düşürdüğü için mide sindiremiyor ve hazımsızlığa sebep oluyor. Hiç su içmemek de mide için problem oluyor. Öğünle birlikte en çok bir bardak içilebilir. İlla ki su içilecekse yemeklerden bir saat önce içilebilir. Yemekten iki saat sonra en az iki bardak su midede hacim yaparak bağırsağı uyarıyor ve bağırsakta lifli gıdanın şişmesini sağlayarak, hazmı hızlandıracaktır. Kişi ne kadar su içmeli sorusunun da birçok cevabı olabilir. En pratik yol idrar rengi şeffafa yakın değilse biraz daha su içmeye çalışılmalıdır.
İnsan susuzluğunu hissettiği zaman zaten suya ihtiyacı vardır ve su içmesi gerekir. Ancak beyinde susuzluk ve açlık birbirine yakın yerlerde hissedildiği için birbirine karıştırılan duygulardır. Gereksiz yere acıktığını hisseden kişilere biraz daha su içmelerini tavsiye ediyoruz ve böylece açlıkları geçebiliyor.”
MİDEDEN RUHA HELAL YOL
Eskilerin ibretlik bir sözü vardır. Eşyanın hakikati zıddını bilmekle mümkündür ya da bir şeyin hakikati zıddını bilmekle anlaşılır. Ancak günümüz insanı gıda ve sağlık konusunda bu sözü de esnetmiş durumda. Yanlış beslenmenin ve haram yemenin insanları ne hale getirdiğini bildiği halde buna kendi bünyesinin alışabileceğini düşünüyor. Bu konuda Prof. Dr. Bekir Sami Uyanık ise konunun hiç de öyle olmadığını izah ediyor. “Vücudun tadına, rengine, kokusuna alışamayacağı gıda yok gibidir. Öyle ki sigaraya, alkole, uyuşturucuya da alışan, ilk içtiğinde tadı çok kötü geldiği halde gazlı içeceklere de alışan bu insan vücududur. Ne var ki vücudun bir gıdaya alışması, o şeye uyum sağladığı manasına gelmez.”
Vücudun düzensiz beslenmeye tepki vermemesi yarın da vermeyeceği manasına gelmez. Aynı şekilde haram ve zararlılara karşı hiç bir tepki vermeyeceği manasına gelmez. Tepki, her zaman bedende olmaz, ruh da tepki verebilir. Bunu görebilmek, bize mideden ruha giden yolu gösterecektir.
FAYDALI BAKTERİLER PROBİYOTİKLER NEDİR?
Probiyotikler, insan veya hayvanların bağırsak florasını düzenleyerek hastalıkları tedavi ve sağlığı koruma konusunda olumlu etkileri olan canlı mikroorganizmalardır. Antibiyotiklerin yan etkisini azaltma, bağırsak hastalıklarında düzenleme ve florayı iyileştirme, alerji ve enfeksiyon riskinde azalmaya neden olması probiyotiklerin kanıtlanmış faydalarındandır. Dondurma, kefir, yoğurt piyasada en çok rastlanan ürünlerdir.
PROBİYOTİK ÜRÜNLER SON ZAMANLARDA NEDEN GÜNDEME GELMEYE BAŞLADI?
Türkiye’de ve dünyada sindirim sistemine bağlı kronik hastalıkların ve kanserlerin arttığı bilinmektedir. Bunları önlemek, durdurmak ya da ilerlemesini yavaşlatmak amacıyla yapılan araştırmalar sonucunda probiyotiklerin olumlu sonuçlar vermesi yaygın kullanımına neden olmuş olabilir.
PROBİYOTİK GIDALARLA BAĞIRSAKLARDA BULUNAN FAYDALI BAKTERİLER ARASINDA BİR BAĞLANTI VAR MI?
Bağırsaklarda bulunan milyarlarca bakterinin bir kısmı toksin üreterek sağlığa zararlı olanlar bir kısmı da besinlerin emilimini sağlayan faydalı bakterilerdir. Probiyotikler bu faydalı bakteriler gibi davranarak bağışıklık sisteminin iyi çalışması, bakterilerden korunma gibi fonksiyonları yerine getirirler.
Ancak, probiyotik besinler de diğer besinler gibi tek başlarına mucize değildir. Dengeli beslenmeye ek olarak düzenli bir şekilde bu ürünleri beslenme alışkanlığımıza eklersek sağlığımız üzerine olan olumlu etkilerini görebiliriz. Tabii ki kişinin bütün verileri göz önüne alınıp, gelişebilecek mikrobiyal riskler analiz edildikten sonra probiyotik destek önerilmesi daha doğru ve yararlı olacaktır. (Yrd. Doç Dr. Arzu Durukan)
İnsan ve Hayat Dergisi



BEBEKLER KİME AĞLAR?



BEBEKLER KİME AĞLAR?


Ağlama; insanların bebekliğinden bil-itibar yaşadığı sıkıntılı durumlarda güç yetiremediği taleplerini, her şeye gücü yeten makama bir arzuhalidir. Nice şefkat ve merhamet kapıları ancak ağlamakla açılır.
Uzun süredir kütüphanede duran ve her okumaya teşebbüsümde bir mani ile karşılaştığım bu kitap geçenlerde tekrar gözüme ilişmişti. Bu ayki mevzumuzun korku olduğunu öğrendikten sonra aileyi ve bilhassa çocuğu ilgilendiren korkular hakkında düşünürken, rafta duran o kitap “hadi artık beni oku” diyordu. Sonunda kitabı elime aldım ve sayfaları karıştırırken şu Hadis-i Şerifi gördüm; “Çocuğun ağlaması zikir, tehlil ve Allahü Teala’yı hamddir. Onun ağlaması, anne ve babası için dua ve istiğfardır.” (İmam-ı Deylemi)
Kitap, “İslam ahlakı ve adabı” ismi ile maruf Şir’at-ül İslam. Ehli sünnet alimlerinden İmamzade el Buhari tarafından, tasavvuftan ayrı düşünülmeyen Hanefi fıkhı çizgisinde yazılmış. İslam akaidi, ibadet, ahlak ve adaba dair bu kitabı yazarken Peygamberimiz’e ulaştıran altın silsilenin sekizinci altın halkası Hace Yusuf Hemedani (k.s)’den ilim ve feyz aldığını ifade ediyor. İmam-ı Rabbani (k.s)’nin, Ehli Sünnet rehberi Mektubat’ında bu eserden iktibaslarda bulunması münasebetiyle de muteber bir eser Şir’at-ül İslam. Minik yavrumu büyüttüğüm ve tam da gaz sancıları ile uğraştığım bir anda, her zamanki gibi derdimize derman oluveren mübarek sözleri gibi bu hadis-i şerif de beni çok rahatlattı. Aldığım bu müjdeyle sabır eşiğim yükseldi, bendeki bu rahatlık oğluma da aksetti tabi.
Bebeklerin ağlaması; konuşmasıdır
Anne babaların bebeklerini büyütürken özellikle ilk aylarda muzdarip oldukları hal, onların ağlamalarıdır ki hele de bu ağlamalar sebepsiz olursa bir telaştır evde başını alır gider. Bebekler için zaruri bir ihtiyaç olan ağlama, anne ve babaların sabırlarını zorlamakta, onları endişe ve çaresizlik girdabı içine çekmektedir. Bebeği ile birlikte hastaneden dönen anne babalar sessiz sedasız yatan yavrunun 2-3 hafta geçtikten sonra feryat ettiğini görünce endişeleniyorlar. Yetişkinin iki avucunu bile zor dolduran ama tatlılığı ile bir haneye bedel yavrucak, bacaklarını karnına çekiyor, kızarıp bozarıyor, hatta ağlamaktan morarıyor, ellerini çektiği acıdan dolayı sıkıca yumruk yapıyor. Bunu gören anne babaların içi gidiyor ve soluğu gecenin bir vakti acilde alıyorlar. Üstelik bu durum gecenin mutat saatlerinde ve diğer günlerde de devam edebiliyor.
Sağlıklı her bebekte görülen bu tarz korkutan ağlamalara gaz sancısı deniyor. Gaz sancısı ‘kolik’ bir hastalık değildir. Bebeğe zarar vermediği gibi büyümenin ve gelişmenin de işaretidir.
İlk haftalarda bebek ağlamalarının sebepleri ya açlık ya da altının temiz olmamasıdır. Yeterli anne sütü alıp da altı değişen bebek hâlâ ağlıyor, mızmızlanıyorsa ve huysuzluk yapıyorsa üçüncü bir ihtimal vardır, oda sevgi ve ilgi ihtiyacıdır. Herhangi bir hastalığı yok, ateşi de yükseldiği halde yine de ağlamaya devam ediyorsa, işte yazımıza mevzu olan bu ağlama kolik de denilen gaz sancısıdır.
Bebekler dünyaya tam olarak tekâmül etmemiş bir sindirim sistemi ile gelir. Yetişkinlerin hazmını kolaylaştıran birçok enzim bebeklerde henüz olmadığından kramp şeklinde ani ve yüksek
kasılmalar bebeği zorlar. Gaz sancısı aslında bebeğe zarar vermeyen, belirli bir süre ile sınırlı fizyolojik bir hadisedir. Birtakım tedbirlerle sancının önüne geçmek, en azından azaltmak mümkündür. Erken dönemde başlanan ek gıdalar, annenin yediği lahana, karnıbahar, kuru baklagiller, inek sütü ve pişmemiş soğan, baharatlı gıdalar, kahve, aşırı çay, çikolata gibi gıdalar gaza sebep olduğu gibi, bebeklere şekerli su içirilmesi, ağlamaması için emziğinin bala, pekmeze batırılarak verilmesi de gazı arttıran sebeplerdendir. Altının uzun süre ıslak bırakılması, bulunduğu ortamın aşırı sıcak ya da soğuk olması gazı ve sancıyı arttırmaktadır. Çok sık aralıklarla emzirilen bebeklerde de sindirilmemiş sütle karışan yeni süt sancı yapar. Biberonla beslenen bebeklerde ise biberondan geçen hava da gaza sebep olabiliyor.
Bu döneme nasıl sabredilmeli?
Daha çok akşamdan sonra gece saatlerinde 1-2 saatlik ağlama şeklinde ortaya çıkan bu durum, anne babaların da kendilerini sorumlu ve yetersiz hissetmelerine sebep olabiliyor. Ani başlayan ve teselli edilemeyen bu ağlama şekli 2 ila 4. haftada başlar, 6 ila 8. haftada şiddetlenir, en nihayetinde 4. ayda düzelir. Ailenin ilk bebeği ise herhangi bir rahatsızlık olup olmadığını anlamak için doktora götürülmesinde fayda vardır. Muayene neticesinde bir sıkıntıya rastlanmazsa, yapılması gerekenleri bilmek anne babayı rahatlatır.
Emzirdikten sonra gövdesini kalbinizin üzerine gelecek, başını da sol omzunuza olacak şekilde kendinize yaslayarak, sırtına saat yönünün tersine masaj yaparak gazını çıkarmanız sancıyı azaltır. Acı Elma (ada çayı) yağı ile göbeği etrafına ve ayakaltlarına masaj da faydalıdır. Sancısının başladığı saatlerden önce ısıtılmış havlu ile bacaklarını sıcak tutmakta da fayda vardır. Doktorun tavsiyesi ile ilk 15 günden sonra rezene ve kimyon çayı da gaz atıcı doğal ilaçlardandır. Kolik (gaz sancısı) anında bebeğe sarılmak, onu kucaklamak ve yumuşak bir ses tonu ile ninni, ilahi söylemek, Allah lafzı celalini tekrarlamak da bebeği sakinleştiren amillerdendir.
Eşlerin birbirine desteği gazı alır
Daha da baş edemezseniz ılık bir banyo yaptırmak, eşinizle iki ucundan tutarak bir çarşaf arasında fazla sarsmadan sallamak, belli bir tonda ninni gibi seslerle sakinleştirmeye çalışmak da yararı olan diğer çareler arasında sayılabiliyor. Ama her şeyden önemlisi eşlerin birbirlerine bu dönemde desteği bebek için elzemdir. insan sabrının nihayete erdiği o anlarda çocuğun el değiştirmesi hem çocuk için hem de sabrının sınırına gelmiş bir anne için bulunmaz bir nimettir.
Bu dönem çok fazla endişe edilmeden, yapılabileceklerin farkında ve hazırlıklı olmak sakince ve sabırlıca geçirilmesi gereken bir dönem. Şir’atül İslam ve yukarıda bahsettiğim o hadis-i şerif sabrımı arttırarak bana çok büyük bir müjde ve ilaç oldu. Ağlama; insanlar için bebekliğinden bil-itibar yaşadığı her anda güç yetiremediği talepleri, her şeye gücü yeten makama bir arzuhalidir. Nice şefkat ve merhamet kapıları ancak ağlamakla açılır. Bebeğin ağlaması bazen kendi hayat belirtisi, bazen evin neşesi, bazen Rabbi’sinden talebi ve bilhassa anne babası için istiğfardır.
İnsan ve Hayat Dergisi



ÇOCUKLAR VE NAMAZ



قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ...وَهُوَ شَهْرُ الصَّبْرِ، وَالصَّبْرُ ثَوَابُهُ الْجَنَّةُ، وَشَهْرُ الْمُوَاسَاةِ وَشَهْرٌ يُزَادُ فِي رِزْقِ الْمُؤْمِنِ. (كنز)
" رمضانى شريف صبر آيدر . شعبانين ثوابى جنت در  بايلاشمه آيدر . رمضان آينده مؤمنلرين رزقى آرتار ."
“Ramazân-ı Şerîf, sabır ayıdır. Sabrın sevâbı cennettir. Paylaşma ayıdır. Ramazan ayında mü’minlerin rızkı artar.” 
(Hadîs-i Şerîf, Kenzü’l-Ummâl)
Hicrî:12 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi 

ÇOCUKLAR VE NAMAZ


Namaz, akıllı ve bâliğ (ergen) olan her Müslüman için bir farz-ı ayındır. Mümeyyiz (hayrı-şerri ayırabilen) yedi yaşını bitirmiş Müslüman çocukları namaza teşvik etmek ise velileri üzerine bir vazifedir.
Peygamber Efendimiz (s.a.v.):
“Çocuklarınıza yedi yaşını bitirince namaz kılmalarını emrediniz…” buyurmuşlardır.
Namaz Müslümanlıkta en büyük, en lüzumlu bir ibadettir. Namazın İslâm dininde ne kadar mühim ne kadar mukaddes bir ibadet olduğunu bu hadîs-i şerîf de pek güzel göstermektedir. İbadetlerimizi büyük nimet bilmeli, aile fertlerinin dindar, nezih bir hayata sahip olarak yaşamalarını temine çalışmalıdır.
Allâhü Teâlâ (meâlen):
“Hem ehline de namaz ile emret hem de kendin ona sabır ile devam eyle...” buyurmaktadır. (Tâhâ Sûresi, âyet 132)
Bu âyet-i kerime şöyle tefsir edilmiştir:
Ey Habîbim! Ailene, ehlibeytine veya sana tâbi olan ümmetine namaz kılmalarını emret, onlar da namaz ile mükelleftirler. Onlar da namaza devam etsinler. Ve sen de namaza devam et. Geçim işleri ile meşgul olmak gibi şeyler namaza mâni olmasın. Biz senin namazından istifade edecek değiliz, ondan faydalanacak olan yine sensin.
Bu âyet-i kerime nâzil olduktan sonra -bir müddet- Peygamber Efendimiz (s.a.v.) her sabah muhtereme kızı Hz. Fatıma (r.anhâ) ile damadı Hz. Ali’nin (k.v.) bulunduğu yere gider “haydi namaza” diye buyururdu. Binaenaleyh her Müslümanın kendi çoluk çocuğunu, akrabasını namaza teşvik etmesi lâzımdır.
Resûl-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.), ehl-i beytine bir sıkıntı gelse onlara namaz ile emreder ve bu âyet-i kerîmeyi okurlardı.
Hicrî:12 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi 



KUR’ÂN-I KERÎM’İN MUSHAF HALİNE GELMESİ




قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:    نَوِّرُوا مَنَازِلَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ . (هب)
بيغمبر أفندز بيوردلر : " أولرينزى ( نافله ) نمز قلاراق و قرآن اوقويارق نورلندرنز ."
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) buyurdular: “Evlerinizi (nafile) namaz kılarak ve Kur’ân-ı Kerîm okuyarak nurlandırınız.” 
(Hadîs-i Şerîf, Beyhakî, Şuabu’l-Îmân)
Hicrî:11 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi 

KUR’ÂN-I KERÎM’İN MUSHAF HALİNE GELMESİ


Hak Teâlâ Kur’ân-ı azîmüşşânın tamamını levh-i mahfuzdan dünyâ semâsına Kadir gecesinde indirdi. Sonra Resûl-i Ekrem Efendimize (s.a.v.) ceste ceste yirmi yahut yirmi üç senede inzâl buyurdu.
Hazret-i Cebrâîl Kur’ân-ı Kerîm’i getirdiğinde âyetin yerini de öğretir ve şu âyeti şu sûrede şuraya koy der, Resûlullâh Efendimiz (s.a.v.) de vahiy kâtiblerine böylece yazmalarını emrederdi.
Kur’ân-ı Kerîm’in tamamı Resûlullâh Efendimiz (s.a.v.) zamanında yazılmış olarak muhâfaza olunuyordu. Lâkin nesih ihtimali bulunduğundan bir yere toplanmış değil idi. Resûlullâh Efendimizin vefatından sonra Hazret-i Ebûbekr’in emriyle Mushaf haline getirildi. Sonra Hazret-i Osman’ın emriyle Mushaf çoğaltıldı.
Ashâb-ı kiramdan bazıları Kur’ân-ı Kerîm’in tamamını hıfzetmiş (ezberlemiş) idi ki onlara “Kurrâ” denirdi. Resûlullâh (s.a.v.) zamanında dört kişi Kur’ân hıfzı ve ta‘lîmi husûsunda meşhûr idi: Muhâcirlerden Abdullah bin Mes‘ûd, Sâlim Mevlâ Ebû Huzeyfe; Ensardan ise Muâz bin Cebel ve Übeyyibni Ka‘b’dir. (Radıyallâhü anhüm)
Hicretin 11’nci senesinde Yemâme Harbinde Kurrâ’dan yetmiş zât şehîd oldu. Kurrâ’nın en meşhûr dördünden biri olan Sâlim Hazretleri de bunlar arasında idi.
Hazret-i Ömer, Hz. Ebûbekr’e “Diğer muhârebelerde de Kurrâ’dan vefât edenlerin çoğalıp da Kur’ân’ın büyük bir kısmının onlarla birlikte gitmesinden korkuyorum. Kur’ân-ı Kerîm’i cem etmenizi münâsip görüyorum” dedi.
Bunun üzerine Hz. Ebûbekir, Zeyd bin Sâbit’e (r.a.): “Sen Resûlullâh zamanında vahiy kâtipliği yaptın ve biz (Ashâb-ı kirâm) sana bu hususta tam itimad ederiz. Şimdi sen Kur’ân’ın ayetlerini araştır ve bir araya topla” dedi.
Hz. Zeyd, Resûlullâh (s.a.v.) zamanında Kur’ân-ı Kerîm’in tamamını, hafızlardan ve yazılmış olanlardan bir araya topluyordu. İhtiyatının fazlalığından sırf ayetlerin yazılı olmasını kâfi görmüyor, bir ayeti Resûlullâh’dan bizzât işitmiş olan bir kişinin de şâhitliği olmadıkça kabûl etmiyordu. Hâlbuki Kur’ân-ı Kerîm’in tamamı kendisinin de hafızasında idi. Böylece Kur’ân-ı Kerîm Mushaf haline geldi. (Te’lif-i Kur’an, Cevdet Paşa)
Hicrî:11 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi 



27 Haziran 2015 Cumartesi

FÂTİHA SÛRESİ’NİN İSİMLERİ




قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الْجُوعُ وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السَّهَرُ. (هـ)
" نيجه اوروج طوطانلر واردركى اوروجوندان اونلره قالان سادجه آجلق تر . نيجه ( كجه عبادت ايجن ) قالقانلر واردركى اونلرين بوندان هسه لرى آنجق اويقوسوزلق در ."
Nice oruç tutanlar vardır ki, orucundan onlara kalan sadece açlıktır. Nice (gece ibâdet için) kalkanlar vardır ki, onların bundan hisseleri ancak uykusuzluktur.” 
(Hadîs-i Şerîf, Sünen-i İbn-i Mâce)
Hicrî:10 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi 

FÂTİHA SÛRESİ’NİN İSİMLERİ


Bir şeyin evveline “Fâtiha” âhirine ve sonuna “hâtime” denildiğinden ve Kur’ân-ı Kerîm’in başı “elhamdülillâh” sûresi olduğundan bu mübârek sûreye “Fâtiha-i Şerîfe” denilir. Fâtiha-i Şerîfenin diğer isimleri:
Hamd ve Şükür Sûresi: Cenâb-ı Hakk’a hamd ve şükür ile başladığından ve Kur’ân-ı Kerîm’de Cenâb-ı Hakk’a mahsus medihler bu sûrede olduğundan bu isim verildi.
Ümmü’l-Kur’ân: Bütün Kur’ân-ı Kerîm’de Cenâb-ı Hakk’a mahsus medihler ve kullarına emirler ve müjdeler ve korkutmalar icmâlen bu mübârek Fâtiha Sûresinde olduğundan bu sûre-i şerîf Kur’ân’ın anası ve esası yerindedir.
Kenz: Fâtiha-i Şerîfe bir rahmet hazinesidir. Çünkü Peygamber Efendimiz “Fâtiha Sûresi arşın altındaki hazineden inmiştir” buyurdular.
Şifâ ve Şâfiye: Peygamber Efendimiz “Fâtiha Suresi Kur’ân-ı Kerîm’in aslı mesabesinde olup hastalık için okununca şifâ hâsıl olur” buyurduklarından Şifâ Suresi denilmiştir.
Namaz Sûresi: Namazlarda okunması vacip olup Allâhü Teâlâ Resûlullâh Efendimize: “Namazı kulumla aramızda paylaşırım. Yani namaz kılana sevap verip onu bağışlarım” buyurduklarından bu sûreye namaz sûresi denilir.
Seb‘u’l-Mesânî: Bu Sûre-i celîle Peygamberimize en evvel meleklerin büyüğü olan Cebrail aleyhisselam vasıtasıyla hem Mekke’de ve hem de Medîne’de indirilmiştir. Yedi ayetli olması ve her namazda tekrar edilmesi sebebiyle “Seb‘u’l-mesânî” denilir.
Ta‘lîm-i Mes’ele: Bu sûrede istemenin ve duânın şartı ve edebi öğretilmiştir. İstemenin şartı: evvela marifet, sonra amel, sonra ihtiyacın arzedilmesidir. Edebi ise evvelâ istenilen zatı medih, sonra istediğini almaya ehil olduğunu beyan, sonra en güzel şeyi seçip onu istemektir. İstenilecek en mükemmel şey ise nimetin kendisi değil onu kazanma yoludur. Zira bir nimetin doğru yolunu bulmak onu her zaman bulmaktır.
Hicrî:10 Ramazan  1436   Fazilet Takvimi